Hito Steyerlin videoinstallaatio Factory of the Sun ARS17-näyttelyssä.
Hito Steyerlin videoinstallaatio Factory of the Sun ARS17-näyttelyssä. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Vielä on aikaa nähdä alaston mies ja kultahaalariset tanssijat Kiasmassa

Nykytaiteen suurnäyttely ARS17 on täyttänyt koko Kiasman keväästä alkaen. Se on ollut mahtava kokonaisuus, mutta nyt on aika tehdä tilaa uusillekin teoksille.

ARS17 jatkaa Kiasman alimmissa kerroksissa. Neljänteen ja viidenteen kerrokseen sen sijaan tulee syksyn aikana jotain ihan muuta. ARS17-näyttelyn viides kerros on avoinna 10.9. asti ja neljäs kerros 17.9 asti.

Tämä tarkoittaa siis sitä, että osa ARS17-teoksista jättää Kiasman. Tässä lista teoksista, jotka häviävät syksyn myötä:

Ilja Karilampi, Pääkaupunki
Hito Steyerl, Factory of the Sun
Hito Steyerl, How Not to be Seen: A Fucking Didactic Educational .MOV Fil
Yung Jake, Useita teoksia
Ed Atkins, Ribbons
Ed Atkins, Counting #1 & #2
Cécile B. Evans, What the Heart Wants

Ja mitä sitten tulee Kiasman jättävien teosten tilalle?

Viidenteen kerrokseen rakentuu täysin omanlaisensa houkutteleva visuaalinen maailma: Syyskuussa aukeaa Bangkokissa syntyneen, nykyisin New Yorkissa asuvan Korakrit Arunanondchain näyttely. Arunanondchai töissä yhdistyvät digitaalisen ajan kollektiivinen muisti ja taiteilijan omat henkilökohtaiset kokemukset.

Neljännessä kerroksessa aukeaa kuvataidepalkinto ARS Fennican ehdokkaiden yhteisnäyttelyä, jossa yleisö pääsee äänestämään suosikkiaan. Tämän vuoden Ars Fennica -palkintoehdokkaat ovat Maija Blåfield, Pekka ja Teija Isorättyä, Perttu Saksa, Kari Vehosalo ja Camilla Vuorenmaa. ARS Fennica on Suomen merkittävin kuvataidepalkinto, joka on myönnetty vuodesta 1991 alkaen.


Digitaalisen viestinnän asiantuntija