Choi Jeong Hwa, Presence of Eternity (yksityiskohta), 2013-14. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Choi Jeong Hwa, Presence of Eternity (yksityiskohta), 2013-14. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

Vappukukkia ja pyykkilautoja

Choi Jeong Hwan näyttelyssä kuljetaan tunnelmasta toiseen. Vaaleanpunaisen kiiltävästä  possusta toivuttuaan katsoja löytää itsensä hämärästi valaistusta temppelistä. Lasimurskasta, ruostuneista nauloista ja käytetyistä puuesineistä koostetut teokset on esitetty ikään kuin historiallisen museon harvinaiset reliikit.

Saman huoneen seinältä löytyy rivi tutunnäköisiä esineitä, ajan saatossa kuluneita puisia pyykkilautoja. Monien muiden taiteilijoiden tavoin Choi käyttää löytämiään tai ostamiaan valmisesineitä taiteensa osina.

Nämä pyykkilaudat hän kuulemma löysi Korean maaseudulta. Taiteilija kävi vaihtokauppaa paikallisten kanssa, jotka mieluusti ottivat häneltä iloisenvärisen, muovisen pyykkilaudan ja luovuttivat käytössä kauhtuneen puulautansa vastineeksi.

Kulunut pyykkilauta on kuitenkin Choi Jeong Hwalle arvokasta taiteen materiaalia. Sen kulunut pinta edustaa työtä ja tekee työnteon näkyväksi. Puiset urat ovat paikoitellen kuluneet kokonaan pois. Näillä laudoilla on pesty, hangattu ja hierretty.

Arki on arvokasta ja sitä on syytä juhlia. Kiasmasta lähtiessä nostan katseen vielä värikkäisiin, hengittäviin kukkiin museon parvella. Hauskaa vappua!


Intendentti