Mustavalkoinen kuva Kari Vehosalon kolmiosaisesta teoksesta.
Kari Vehosalo, Baroque Of Violence (The Auto-Erotic Decapitation Of Jayne, 2017. Kuva: Erno Enkenberg

Utelias silmä

Tänä vuonna tuli kuluneeksi 50 vuotta amerikkalaisen elokuvatähden Jayne Mansfieldin kuolemasta auto-onnettomuudessa. Sen muistoksi kolariauton, vuoden 1966 Buick Electran, rujot jäänteet ovat olleet yleisön nähtävillä Hollywoodissa, elokuvakaupungin pimeään puoleen erikoistuneessa kohteessa Dearly Departed Tours & Museum.

Kuolonkolari tapahtui 29. kesäkuuta 1967 New Orleansin liepeillä. Kuin ihmeen kaupalla takapenkillä nukkuneet Mansfieldin kolme lasta selvisivät törmäyksestä hengissä. Ajan tavan mukaan kolaripaikalta tuoreeltaan otetut kuvat maassa makaavine uhreineen painettiin sellaisinaan lehtiin.

Kuva Mansfieldin kolariautosta on ikuistettu siniharmain sävyin Ars Fennica -näyttelyssä mukana olevan Kari Vehosalon kolmiosaisen maalauksen Baroque of Violence: The Autoerotic Decapitation of Jayne Mansfield oikeanpuoleiseen osaan. Kolarikuvan päälle Vehosalo pyysi taiteilija Matti Vainiota maalamaan omalla tyylillään uusien kuvien kerrostuman. Tumman pinnan päällä toimintaa kuhisevien valkoisten viivamaalausten joukosta erottuu mm. animaatiohahmo Betty Boob, eräänlainen prototyyppi ulkoisista avuistaan tunnetulle Mansfieldille ja muille pin-upeille.

Kuva Mansfieldin kolariautosta on ikuistettu Kari Vehosalon teokseen

Vehosalon teoksista kirjoittanut apulaisprofessori Atte Oksanen viittaa tekstissään (pdf) kulttikolareihin ja kolarifetisismiin. Samoin hän mainitsee käsitteen haavakulttuuri, ”jonka keskipisteeksi asettuu rikki raastettu ja avattu ruumis julkisena spektaakkelina ja katastrofina”. Vehosalon maalauksessa lehteen painettuun valokuvaan pohjautuva kuva kolaroidusta autosta, samoin kuin Hollywoodissa nähtävyytenä esille asetettu autonraato, voidaan nähdä vastaavina Horror Show -spektaakkeleina, uteliaan silmän ruokana.

Maalauksen vasemmassa osassa Mansfieldin keho on kuvattu fragmenttina, kuin paikalleen jumiutuneessa filmikelassa, ikuisesti katseille anteliaana. Vehosalon maalauksen aiheena ei ole henkilö Jayne Mansfield sinänsä, vaan yleisemmin makaaberi julkisuuskultti, itsepintainen kiinnostus toisen paljastettuun kehoon ja traagiseen kuolemaan – kultti, joka aina uudelleen löytää uhrinsa niin filmitähtien kuin kuninkaallistenkin joukosta.

Suomikin liittyy ohimennen Jayne Mansfieldin – oikealta nimeltään Vera Jayne Palmer – lyhyeksi jääneeseen elämäntarinaan. Neljä vuotta ennen kuolemaansa, siis 1963, hän vieraili Helsingissä. Hänet oli palkattu koko maailman tuntemana povikuningattarena tuomaristoon ensimmäisissä television välittämissä Miss Skandinavia -kilpailussa. Yhdenlaiset julkiset kehospektaakkelit nekin.