Paleface. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Paleface. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

Tyypillisen räppityöpajan kulku

Kokoonnumme päivän ryhmän kanssa yhteen Tottelemattomuuskoulun koulurakennukseen Kiasman viidennessä kerroksessa. Tunnelma on jännittynyt. Aloitan esittämällä Mull On Lupa-kappaleen akustisesti ja pyydän työpajalaisia tekemään teksistä huomioita. Minkälaisista rakennuspalikoista räpit syntyvät?

Uutisjargoni, päivän muotisanat ja suositut ilmaisut, slangi, henkilöhahmot, tuotemerkit, poliitikkojen sutkaukset ja iskulauseet ovat räppärille käypää materiaalia. Päivän tehtävänä on kirjoittaa ajankohtaiset räpit. Muodostamme neljän hengen ryhmiä. Kun jokainen kirjoittaa neljä riviä, syntyy ryhmän kesken yhteensä maaginen 16 tahtia – perinteisen räppisäkeistön mitta.

Kaikkein ilmeisimmät aiheet ikäänkuin leijuvat ilmassa. Eurooppaa koettelee historiamme pahin pakolaiskriisi. Pääministeri Sipilän hallitus jatkaa armotonta leikkauspolitiikkaansa ja yhteiskunnallinen keskustelu on kärjistynyt. Joku urpo pukeutuu Hennalan kasarmien portilla Ku-Klux Klan-asuun. Playboy-lehti lopettaa kuulemma alastonkuvien julkaisemisen.

”Ai, noinkin voi sanoa?”

Esittelen biitin jonka päälle räpätään. Olen valinnut kappaleen Snaijaa-instrumentaalin, lukuisien vaihtoehtojen joukosta. Se sopii näyttelyn teemaan, koska on aiheeltaan kulutus- ja mediakriittinen. Lisäksi taiteilija Leinonen on maalannut sinkun kansikuvan. Räppään malliksi värssyn pari. Työpajalaisten kasvoille nousee punaa. ”Ai, noinkin voi sanoa?”

Seuraavaksi pyydän kaikkia tuottamaan paperille määrättömän määrän sanallista materiaalia. Vaikka ihan vaan ranskalaisin viivoin. Herkullisen kuuloisia termejä, käsitteitä ja ilmauksia. Kaikkea edellä mainittua – räpin rakennusainetta.

Ryhmän kesken sitten analysoidaan paperille saatuja sanoja joista tartutaan herkullisimpiin ja ryhdytään muodostamaan niistä virkkeitä. Pian sanat alkavat loksahdella yhteen. Kun sopivankuuloinen, iskevä lause syntyy, taustalla soivan biitin päälle lausuttuna se muuttuu fraasiksi. Fraasille keksitään ensin yksi, sitten useampia riimejä.

Riveillä näyttäisi olevan oma sisäänrakennettu luonteensa. ”Tämä kuulostaa aloituslainilta” ja ”Tämä rivi taas lopettaa säkeistön.” Riimit alkavat kuin kirjoittaa itse itseään.

Paleface ja Jani Leinonen. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Paleface ja Jani Leinonen. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Kierrän ryhmästä toiseen ja autan muodostamaan rytmikkäänkuuloisia lausepareja ja identifioimaan käyttökelpoista materiaalia aivoriihen lastujen joukosta. Syntyy mahtavia oivalluksia ja nokkelia rinnastuksia. Pienillä vinkeillä lauseisiin saadaan rakennettua väkeviä sisäisiä jännitteitä. Kaikki ryhmät ovat yhtäkkiä kuin liekeissä ja kynät sauhuaa!

Lopulta kierrän ryhmät vielä kertaalleen ja alamme muodostaa ryhmän kesken neljän tahdin pätkiä, joista lopullinen säkeistö koostuu. Muuttamalla rivien järjestystä saadaan pätkistä vielä entistä iskevämpiä ja sananjärjestyksen vaihtamisella lauseista korostuu erilaiset asiat. Autan poistamaan turhia sidesanoja ja välillä lisään tavun, kaksi, jotta sanojen rytmi, eli ”flow” saadaan jouhevammaksi.

”Räppi on kuin toimintaterapiaa jossa voi päästellä höyryjä ja ventiloida sisäisiä patoutumia.”

On aika nousta ylös ja kokeilla miltä valmiit säkeistöt kuulostavat työpajan ryhmäläisten esittäminä. Käännän biittiä kovemmalle. Luokkahuoneen ovella kurkistelee uteliaita näyttelykävijöitä. Nyt pannaan haisemaan!

Jokainen työpajalainen löytää pian sisäisen räppärinsä ja lisää itsevarmuutta kun säkeistöjä esitetään eri järjestyksessä. Rohkaisen kaikkia käyttämään ääntään. Säkeistöt kuulostavat aivan mahtavilta ja reaktiot ovat sen mukaisia. ”Olipas kekseliäs laini!” ”Huh-huh, miten kova läppä!” Leveitä hymyjä.

Räppi on kuin toimintaterapiaa jossa voi päästellä höyryjä ja ventiloida sisäisiä patoutumia. Se toimii aina. Kaikki osaavat kirjoittaa räpit, koska yhtä, ainoaa oikeaa tapaa ei ole olemassakaan. Jokainen löytää tällä tavoin oman äänensä.

Kiasmalta poistuu puolentoista tunnin kuluttua hyväntuulisia ihmisiä. Tekipäs hyvää! Perkele.

Paleface alias Karri Miettinen,
rap-artisti

Tottelemattomuuskoulun räppityöpajojen riimit 16.9. ja 17.9.


Vieraileva kirjoittaja.