Julia Varelan teos X/5.000 Kiasmassa. Kuva: Kansallsgalleria / Pirje Mykkänen

Tyttö joka rikkoi ruudun

Stieg Larssonin dekkareista tuttu huippulahjakas, mutta samalla kapinallinen ja kompleksinen hahmo Lisbeth Salander, tuo ”tyttö joka leikki tulella”, voisi kuvataiteilijana toimia samalla tavoin radikaalisti kuin ARS17-näyttelyn nuori espanjalaistaiteilija Julia Varela.

Hän on nimittäin toteuttanut installaationsa ARS17-näyttelyyn tahallisesti rikkomalla joukon laajakuvanäyttöjä, suhteellisen arvokkaita elektronisia laitteita. Ruutujen rikkominen ei tapahtunut äkillisessä raivonpuuskassa, vaan vaati tarkkaa käsityötä: ensin ruudun takapintaan tehtiin kevyt viilto mattoveitsellä, sitten taiteltiin hitaasti viillon suuntaisesti, kunnes haluttu kulma ja muoto saatiin aikaan.

Tämänkö jätämme perinnöksi tästä ajasta?

Näyttelyn muiden, sähkövirran elävöittämien, kuvaa ja dataa ylitsevuotavien teosten joukossa Varelan teokset vaikuttavat täydellisen design-muotonsa menettäneinä kuuluvan digitaalisen aikamme jäämistöön: tämänkö jätämme perinnöksi tästä ajasta, näinkö käy mediaorgioiden jälkeen, kun energia loppuu, kun viimeinenkin lähetys päättyy?

Julia Varela Kiasmassa. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

”Näytöillä on ollut tehtävä: ne ovat levittäneet informaatiota, tuoneet esille jotakin toisaalla tuotettua, uutisiksi, viihteeksi tai polemiikiksi tarkoitettua aineistoa. Nyt ne eivät ole ainoastaan menettäneet tarkoitustaan, vaan myös muotonsa. /…/ Näytöt ovat /…/ mustia ja kiiltäviä ja tuovat mieleen tieteistarinoiden pahuuden, pimeän puolen”, kuvailee Varelan teoksesta ARS17-julkaisuun kirjoittanut Juan Cruz.

Julia Varelan muokkaamilla, kappaleisiinsa pirstoutunutta Darth Vaderin sotisopaa muistuttavilla näytöillä ei ole mahdollista välittää sen enempää tosia kuin epätosiakaan uutisia. Niissä voi enää nähdä vain niiden mustille pinnoille heijastuvia valoja ja katselijoiden tummia, haamunkaltaisia varjoja. Näyttöjen särmikkäissä muodoissa on tummanpuhuvaa visuaalista eleganssia, ja ne kutsuvat kiertelemään luomansa labyrintin poluilla, kuin rannalle ajautuneiden robottirauskujen seassa.

ARS17-näyttely Kiasmassa 14.1.2018 saakka.