Ernesto Neto, Yubẽ bushka, 2016. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Ernesto Neto, Yubẽ bushka, 2016. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

Trooppista psykedeliaa

Äkkinäkemältä Ernesto Neton installaatiossa Kiasman viidennessä kerroksessa voi aistia värikkäitä häivähdyksiä 1960-luvun lopun hippikulttuurista. Tuohon aikaan Neton kotimaassa Brasiliassa Yhdysvaltain länsirannikon kulttuuriset vaikutukset ilmenivät lyhytaikaiseksi jääneessä Tropicalismó-liikeessä.

Liikkeen edustajat pyrkivät luomaan peribrasilialaisen kulttuuriin, jossa ajan eurooppalaiset ja amerikkalaiset virtaukset sulautuisivat maan omaan rikkaaseen, monikerroksiseen kulttuuriperimään. Liike oli myös vastarinnan ele Brasilian tuolloiselle diktatuurille.

Ernesto Neto syntyi Rio de Janeirossa vuonna 1964 eikä siten ehtinyt mukaan tuon vuosikymmenen tropiikin avantgardistien toimintaan, mutta hän kertoo olevansa hyvin kiinnostunut tuon ajan tapahtumista ja kulttuurin murroksesta. Neton uusimman taiteen psykedeeliseltä näyttävät elementit ovat kuitenkin peräisin sademetsästä, eivät niinkään urbaanista vastakulttuurista tai kansallisesti painottuneesta agendasta.

Yksi taiteilijalle tärkeä missio on teostensa välityksellä avartaa tietoisuutta Amazonin alueen alkuperäiskansoista ja ”sademetsän yliopiston” luonnonviisaudesta. Etenkin huni kuin -kansan käyttämät geometriset ornamentit ovat löytäneet tiensä Neton uusimpiin teoksiin. Huni kuin -kansan kulttuurisesta vaikutuksesta taiteilijan teoksiin kertoo myös yhä suurempi panostus luonnonmateriaaleihin samoin kuin eläinten, kasvien ja puiden muotoihin sekä sateenkaarivärien käyttöön.

Suuren suosion saanut Ernesto Neton näyttely Boa jatkaa Kiasmassa 4.9. saakka. Neton toinen pohjoismainen näyttely, Voices of the Forest, on esillä Tanskassa, Alvar Aallon piirtämässä Aalborgin taidemuseossa 23.10. asti.