Tony is back! -kampanjan verkkosivusto

Tottelemattomuuskoulu täydentyy uusilla teoksilla

Kun suunnittelimme Jani Leinosen näyttelyä Kiasmaan, oli alusta saakka selvää, että taiteilija haluaa tehdä elävän, tapahtumallisen kokonaisuuden, joka täydentyy näyttelyn kuluessa. Taiteilijan tarkoitus oli toteuttaa näyttelyn aikana yhdessä eri kumppanien kanssa yhteiskunnallisiin epäkohtiin pureutuvia teoksia ja kampanjoita.

Leinosen viimeisimmän teoksen, hiljattain taideprojektiksi paljastuneen Tony is back! -kampanjan videot asetetaankin esille näyttelyn vaihtuvien projektien osioon vielä tämän viikon aikana.

Kampanja käyttää Leinoselle tyypilliseen tapaan verkkoa ja sosiaalista mediaa alustanaan. Se onkin saanut jo erittäin runsaasti kansainvälistä huomiota. Parodisilla mainoksilla, joissa Tony the Tiger tarjoaa sokerimuroja vastaukseksi aikuisten erilaisiin, melko kärjistyneisiin ongelmiin, on jo yli miljoona katselukertaa.

Aikaisemman Ronald McDonald patsaan kidnappausprojektin tapaan Tony-videot levisivät verkossa aluksi anonyymisti. Hiljattain julkaistussa tiedotteessa kerrotaan taiteilija Leinosen olevan vastuussa mainoksista.

Eikä siinä kaikki. Tänä torstaina Jani Leinonen osallistuu performanssillaan Kierrätyskeskuksen lanseeraamaan kansanliikkeeseen laatutekstiilien puolesta. Kierrätykseen kelvottomat vaaterievut kannetaan kulkueessa Leinosen suunnittelemassa arkussa Senaatintorilta Kiasmaan. Keskustelemme parhaillaan taiteilijan kanssa, millaiseksi teokseksi kuopatut huonot tekstiilit päätyisivät näyttelyyn.

Kulutusyhteiskunnan kritiikki on Leinosen taiteen ytimessä. Taustalla oli halu käydä keskustelua yritysten toimintatavoista ja yritysetiikasta. Leinosen  aktivistitaiteen tavoitteena on, ei yhtään enempää eikä vähempää kuin muuttaa maailmaa.


Intendentti