Tom Molloy, Kruunu, 2005. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.
Tom Molloy, Kruunu, 2005. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Totinen piirileikki

Kuluvan vuoden syyskuussa median kuvavirrasta nousi yksi tämän ajan Suomesta muistiin jäävä, hätkähdyttävä kuva. Siinä valkoiseen Ku Klux Klanin huppuun ja viittaan verhottu mies Suomen lippu kädessään esitti henkilökohtaisen vastalauseensa Lahteen saapuneille maahanmuuttajille.

Kuva humisi rasismin historiaa, valkoisen vallan haaveita, pelkoa ja kauhua. Vastaava tunnelma tiivistyy irlantilaisen taiteilijan Tom Molloyn ensi näkemältä herkässä ja lapsenomaisessa paperileikkaustyössä.  Teos nimeltään Kruunu on mukana Kiasman näyttelyssä Eri mieltä: Nykytaiteen toisinajattelijoita.

Jotain tuttua paperikruunuun toistetussa hahmossa on: huppuun puettu, kädet levällään seisova hahmo onkin siluetti yhdestä vuoden 2004 mediakohua herättäneestä kuvasta. Tuolloin vuoti julkisuuteen valokuvia Irakista Abu Ghraibin vankilasta, jossa amerikkalaiset sotilaat olivat kuvanneet irakilaisia vankeja irvokkaissa asennoissa ja ihmiskasoissa.

Yksi kuvista esitti laatikon päällä seisovaa, sähköjohtoja käsissään pitelevää hupulla peitettyä vankia; juuri tuota Molloyn teokseensa ikuistamaa, kasvottomien historiaan päätynyttä miestä.

Etupäässä lehdistä ja internetistä keräämiinsä kuviin teoksena pohjaava Tom Molloy ei halua, että kyseinen kuva ja sen ilmentämä ihmisarvon alennustila unohdetaan. Siksi hän toistaa kuvan siluettia ja sen heijastumia lasissa kuin aavetta menneisyydestä.

Piiriin leikatut hahmot viittaavat ikävien asioiden tapaan toistua, tehdyistä virheistä mitään oppimatta. 11 vuotta sitten julkaistut kuvat Abu Graihbin vangeista ovat ajan saatossa saaneet seuraajakseen vielä puistattavampia kuvauksia ihmisen pimeimmistä puolista.

Tom Molloyn paperikruunu on kooltaan Eri mieltä –näyttelyn pienin teos, mutta  merkityksiltään yksi ladatuimmista.