Saksofonisti Johannes Salomaa soittaa toteemipaalusoitinta Jani Ruscican näyttelyssä Conversation in Pieces Kiasmassa. Kuva: Pirje Mykkänen/Kansallisgalleria
Saksofonisti Johannes Salomaa soittaa toteemipaalusoitinta Jani Ruscican näyttelyssä Conversation in Pieces Kiasmassa. Kuva: Pirje Mykkänen / Kansallisgalleria

Toteemisoitin herää henkiin

Kun helsinkiläinen saksofonisti Johannes Salomaa saapuu keikalleen Kiasmaan, hän nousee museon neljänteen kerrokseen ja riisuu kenkänsä. Sitten muusikko astuu sukkasillaan valkoiselle platformille, jonka päälle on sijoiteltu Jani Ruscican Conversation in Pieces -näyttelyn kuusi esineteosta ja instrumenttia.

Salomaa astuu rauhallisesti kolmemetrisen toteemipaalun näköisen esineen ääreen ja kumartuu puhaltamaan sen takapuolelle sijoitettuun suuosaan. Huoneen täyttää hieman tuulen ujellusta muistuttava, matala ääni, joka voisi olla kenties peräisin hyvin isosta huilusta tai vaikkapa oboesta. Salomaan soittama kappale Suite Tragique: Gigue (2013) on sovitettu versio komanssimuusikko David Yeagleyn sävellyksestä.

Toteemipaalusoitin on hyvä esimerkki siitä, kuinka Ruscican moniosainen ja -puolinen teoskokonaisuus pohjaa yhteistyöhön monien eri alojen käsityöläisten ja ammattilaisten kanssa. Ruscica on suunnitellut ja toteuttanut kaksiosaisen toteemipaalusoittimen yhteistyössä soitinrakentaja Werner Durandin kanssa, kun taas soittimen ulkoasu – puinen runko ja maalattu pinta – on tšekkiläisen puuveistäjän Jan Kolarin käsialaa. Taiteilijan alkuperäiset piirrokset ja hahmotelmat teoksen muodosta ja koosta on saattanut 3D-malliin Dan Falta. Ainutkertaisen instrumentin kanssa on siis työskennellyt useampikin ammattilainen, ennen kuin Salomaa on saanut soittimen käsiinsä.

Alkuperäisen idean Ruscica sai soitintaan varten amerikkalaisen automerkin Chevroletin piirretystä mainoselokuvasta Nicky Rides Again (1938), joka oli Jam Handy nimisen mainoselokuvatekijän käsialaa. Elokuvassa ajan henkeen kuvatut intiaanihahmot tanssivat pimenevässä illassa nuotion ympärillä sotatanssiaan, ja säestystä tanssille antavat niin rummut kuin myös itsekseen musisoiva toteemipaalu.

Ruscican toteemipaalusoitin jäljittelee estetiikaltaan varhaisten amerikkalaisten piirroselokuvien muoto- ja kuvakieltä, ja 3D-mallinnustekniikan avulla hän on luonut mahdollisimman uskollisen toisinnon alkuperäisestä animaatiototeemipaalusta. Ruscican luoma todellinen instrumentti on visuaalisesti fiktiivisen esikuvansa kaltainen, ja myös sen ääni tulee lähelle mainoselokuvassa kuultua toteemin ääntä.

Johannes Salomaa esiintyy Jani Ruscican Conversation in Pieces -näyttelyssä seuraavan kerran syyskuussa (2.9.)

David Yeagley & Timothy Archambault: Suite Tragique, 2013

Tutustu alkuperäiseen mainoselokuvaan: Jam Handy Productions for Chevrolet: Nicky Rides Again, 1938


Kokoelmaintendentti

Kuratoi somessa, museossa ja kotona.