Toimii kuin naisten Viagra?

Kiasma. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

Kiasma. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

Museobrändäyksen huippunimi Damien Whitmore vieraili torstaina Suomessa ravistelemassa Suomen taidekenttää. Tarjolla oli painavaa puhetta Whitmorelle tyypilliseen vauhdikkaaseen tyyliin. Viestit olivat tärkeitä: Miettikää, mikä on museonne tarkoitus. Ilman yleisöä museo on pelkkä varasto. Fokusoikaa voimavaranne yhteisen päämäärän saavuttamiseen. Tuottakaa sisältöä maailmanlaajuisesti. Menestyksen avaimia, joita monessa museossa Helsingissäkin varmasti pyöritellään.

Räväkät ideat pitivät yleisön hereillä. ”Tiedättekö kuka on Gordon Ramsay?” Samaan tyyliin rapakuntoiset museot kuntoon. Valtiovalta pitää saada mukaan suomalaisen taiteen kansainväliseen markkinointiin. ”Soittakaa joku pääministerillenne, miksei hän ole täällä!” Ja vielä: ”Kiasma-nimi on kauhea, vaihtakaa se!”

Kiasma-nimestä Whitmorelle tulee mieleen naisten Viagra. Mutta onko se sitten niin paha asia? Viagra on maailmanlaajuisesti tunnettu brändi. Helsingistä Whitmoren mieleen oli jäänyt yhden museon nimi: Kiasma. Samaa vaikutusta kuin Viagra emme voi Kiasman yleisöille luvata, mutta elämyksiä, kokemuksia ja taiteen tuomaa hyvinvointia kyllä. Kannattaa tulla kokeilemaan maaliskuussa avautuvaan Robert Mapplethorpen näyttelyyn. Toimii takuulla!

p.s. Kiasman valtakunnallinen tunnettuus Suomessa on 97%. Brändiguruna Damien Whitmore ymmärtänee, että emme nimen muutosta hänen ohjeestaan huolimatta harkitse.​

Lue lisää Whittmoren vierailusta


Viestintäpäällikkö

Seuraa työkseen mediamaailman myllerryksiä, mutta taidenäyttelyihin valitsee mieluiten seuraksi lapsensa.​

Kommentit

  1. Perttu Rastas

    Helsinki Museum of Contemporary Art (lyh. HMCA). Hieno, erottuva brändinimi? Tän täytyi olla englantilaisen herrasmiehen vitsi jota rähmäläiset, anteeksi, härmäläiset eivät vaan tajua.

  2. Ja jos ei jaksa maaliskuuhun asti odottaa, niin tule tekemään kurkistus muuten suljettuun Kiasmaan 24.-26. lokakuuta POIKKEUSTILA-tapahtumassa. Siellä koet ajan hermolla olevaa esitystaidetta ja pääset halutessasi hyppäämään keskelle Pina Bauschin klassikkoa, Kevätuhria, Kiasman 5. kerroksessa. Takuuvarma piriste syksyyn!

Kommentti-osio on suljettu.