Charles Sandison, Living Rooms, 2000. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Teos, joka oli jäädä taiteilija Charles Sandisonin viimeiseksi

Taiteilija Charles Sandison pohti jo taiteen teon lopettamista, mutta lähipiirin rohkaisemana osallistui vielä yhteen näyttelyyn Kiasmassa nyt esillä olevalla Living Rooms -teoksella. Se kannatti!

Vuonna 2000, siis 20 vuotta sitten, skotlantilaissyntyinen taiteilija Charles Sandison (s. 1969) oli muuttanut Suomeen. Hän pohti uransa tulevaisuutta. Sandison oli kehittänyt taiteessaan omaperäisen työskentelytavan yhdistämällä kuvataiteen ohjelmointiin. Briteissä kiinnostavia näyttelytilaisuuksia oli ollut, mutta Suomessa tekeminen ei tuntunut ottavan tuulta. Hän pohti, kannattaisiko edes jatkaa taiteen tekemistä? Lähipiiri kuitenkin rohkaisi – ennen lopettamista voisi hakea mukaan Taiteilijaseuran Kiasmassa järjestämään Nuorten näyttelyyn.

Sandison tuli valituksi mukaan teoksella Living Rooms. Sen estetiikka oli pelkistetty: pimeä huone, joka vilisee sanoja. Teos ei ollut videoinstallaatio, vaan ohjelmistopohjainen teos, joka muuttui jatkuvasti. Se perustui Sandison kirjoittamaan koodiin, jossa algoritmi ohjasi näkymää, sitä mitä tapahtuu, kun sanat mies, nainen, ruoka, virus kohtaavat toisensa. Syntyykö uutta elämää, tuleeko kuolema?

Alkuvuodesta 2001 teoksen installointi Nuorten näyttelyyn oli kesken, kun sattumalta juuri samaan aikaan sveitsiläinen kuraattori Harald Szeeman (1933–2005) oli käymässä Suomessa. Hän etsi kiinnostavia taiteilijoita Venetsian biennaalin päänäyttelyyn. Amanuenssi Jari-Pekka Vanhala kertoo, kuinka hän esitteli Kiasman näyttelyitä kuraattorivieraalle: ”Kävellessämme pois keskeneräisistä saleista, kiinnostui Szeeman Charlesin laitteista, jotka olivat levällään tilassa. Charles oli juuri käymässä kaupungilla, joten soitin ja pyysin häntä tulemaan pikapikaa takaisin tapaamaan ulkomaista kuraattoria, joka oli kiinnostunut siitä, minkälainen teos oli rakentumassa ja joka ennen kaikkea halusi tavata taiteilijan.”

Tämä kohtaaminen poiki taiteilijalle näyttelykutsun – ja sittemmin Sandisonin teoksia on nähty Italian lisäksi muun muassa Ranskassa, Saksassa, Sveitsissä, Espanjassa ja Yhdysvalloissa. Living Rooms hankittiin Kiasman kokoelmiin heti tuoreeltaan ja taiteilijan töitä on nähty Kiasmassa ARS 06:ssa ja Ars Fennica -näyttelyssä vuonna 2010, jonka taiteilija myös voitti.

Nyt teos on palannut vanhaan tuttuun tilaan. Se on esillä osana Yhteiseloa – Ihminen, eläin ja luonto Kiasman kokoelmissa -näyttelyä vielä 1. maaliskuuta asti.

Saara Hacklin

Sinua voisi kiinnostaa myös:

Maailma toisin silmin – ihmiskeskeisyydestä kohti yhteiseloa

Kuinka Kimppu-teoksen terälehdet uusittiin

Käsin solmittu maisema

Kirjoittajan Twitter

Amanuenssi

Tekee taiteesta filosofiaa ja filosofiasta taidetta.