Jacolby Satterwhite, Genesis Region One, 2015. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

TANSSIA ITSENSÄ KANSSA

Kiasman ARS17-näyttelyssä amerikkalaisen Jacolby Satterwhiten musiikkivideomaisessa teoksessa taiteilija tanssii loputonta sooloaan rakentamassaan virtuaaliuniversumissa, tosin välillä hakien kosketuspintaa reaalimaailmaan brooklyniläisen klubin tanssilattialta.

Vuonna 1986 syntynyt Satterwhite kasvoi kertomansa mukaan jo parivuotiaasta lähtien videopelien maailmassa. Hänen ensimmäisiä idoleitaan olivat 90-luvun musiikkivideotähdet, kuten Janet Jackson, Deee Lite, Björk, Prodigy, Michael Jackson ja Madonna. Myös elokuvassa nähty ylväs Grace Jones jätti häneen lähtemättömän vaikutuksen.

Videoissaan Jacolby Satterwhite moninkertaistaa itsensä ja tanssii itsestään luomien digitaalisten versioiden kanssa avaruusasemaa muistuttavan, hitaasti liikkuvan rakenteen sisällä. Siellä suorittaa fyysisisä liikesarjoja myös lukuisa joukko taiteilijan vähäpukeisia ystäviä. Koreografiaansa Satterwhite on lainannut elementtejä mm. voguing-tanssista. Tämä New Yorkin klubeilla 1970–80-luvun taitteessa syntynyt tanssityyli sai inspiraationsa mallien poseerauksista muotikuvissa ja tuli laajemmin tunnetuksi Madonnan Vogue-musiikkivideon myötä.

Tanssia aurinkotehtaassa

ARS17-näyttelyssä myös Hito Steyerlin videoteoksessa Factory of the Sun saa kokea hetken tanssin huumaa. Videolla tanssivien todellisten ja animoitujen hahmojen joukossa taitojaan esittää YouTubesta tuttu tanssija takeSomeCrime kultaisessa kokohaalarissaan. Tahtia tälle tanssille antaa videon lopussa pätkä Donna Summerin polvia notkistavasta hitistä This Time I Know It’s for Real. Tämä rytmimusiikki innoitti myös Kiasmassa taannoin vierailleen ARS17-performanssiin, #ALONETOGETHER, osallistuneen Shia LaBeoufin villiin tanssiin.

Hito Steyerl, Factory of the Sun, 2015. Kuva: Kansallisgalleri / Pirje Mykkänen

Steyerl on mediassa kertonut, että hänen teoksensa on aiemminkin aiheuttanut spontaaneja tanssikohtauksia. Samalla hän vinkkasi LaBeoufia ottamaan yhteyttä videonsa mestaritanssijaan tanssiopintojen merkeissä. Tähän olisi ollut mahdollisuus jo maaliskuun alussa, jolloin Steyerl ja takeSomeCrime järjestivät Walter Phillips Galleryssa Kanadassa yhteistyöhönsä liittyen tanssityöpajan, joka oli osuvasti nimetty: How I learned to stop worrying and dance in front of strangers on the internet for no reason at all.

ARS17-näyttely Kiasmassa 14.1.2018 saakka.