Täh? Olen sanaton. Vinkvink.

Kiasman uusi kokoelmanäyttely on nimetty tällä kertaa emojein. Ne viittaavat tunteisiin, joita näyttelyyn valitut teokset voivat synnyttää.

Emojit ovat eräänlaisia hymiöiden jälkeläisiä, merkkikieli, joka on lähtöisin japanilaisesta matkapuhelinkulttuurista. Niitä käytetään tunteiden ja mielikuvien esittämisessä erityisesti mobiiliviestinnässä ja sosiaalisessa mediassa. Emojien käyttäminen ei välttämättä edellytä yhteistä kieltä tai edes luku- ja kirjoitustaitoa. Niiden muotoilukin pyrkii huomiomaan erilaisia kulttuureita: peukuttaminen onnistuu jopa kuudella eri ihonvärillä. Toisaalta merkkien tulkinta on tiukasti sidoksissa tiettyyn kulttuuriin ja asiayhteyteen. Esimerkiksi ironisoivat merkitykset saattavat aueta vain yhteisön, vaikkapa kaveriporukan, jäsenille.

Emojien avulla on helppo ilmaista tunnetta nopeasti ja painottaa sanomaansa. Yksi merkki kertoo viestin näppärästi. Hymiökoneet ovat yleistyneet myös asiakaspalvelussa ja niillä voi antaa pikapalautetta esimerkiksi lääkäriasemalla, kukkakaupassa ja lentokentällä. Mitä tunnet juuri nyt, ohi kävellessäsi?

Milja Liimatainen
amanuenssi


Vieraileva kirjoittaja.