Mona Hatoum, Roadworks, (1985) Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Mona Hatoum, Roadworks, (1985) Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

Sietokyvyn äärirajoilla

Video paljastaa uuden still-kuvan taiteilijan kasvoista joka kahdeksas sekunti. Miehen kädet tukkivat naisen suun ja peittävät osan hänen kasvoistaan. Ääniraidalla toistuvat sanat ”So much I want to say”. Kiasmassa esillä oleva videotaltiointi kuvattiin 1983 Vancouverissa osana live-videotapahtumaa.

Valokuvatallenteissa näkyy kuvia taiteilijasta, joka pyristelee ulos lasikopin sisältä, alaston keho mudalla peitettynä. Tämä vuonna 1982 toteutettu Under Siege (Piiritetty) -performanssi kesti aikanaan seitsemän tuntia. Lasikopin seinät peittyivät taiteilijan ruumiin jäljistä hänen yrittäessään yhä uudelleen nousta jaloilleen kopin sisällä. Samanaikaisesti tilassa soi vallankumouslauluja arabiaksi, ranskaksi ja englanniksi.

Videotallenteessa The Negotiating Table (Neuvottelupöytä), 1983, näkyy taiteilija makaamassa liikkumattomana kolmen tyhjän tuolin ympäröimällä pöydällä sideharson peittäessä hänen päänsä. Muoviin kääritty vartalo on veritahrainen ja sen päällä on sisäelimiä. Teoksen ääniraidalla kuullaan Libanonin sisällissodasta kertovia uutisia ja länsimaiden poliittisten johtajien puheita rauhasta.

Roadworks, 1985 (Katutyö) videolle on taltioitu performanssi, jonka Hatoum toteutti Etelä-Lontoon Brixtonissa vuonna 1985 siellä tapahtuneiden väkivaltaisten rotumellakoiden aikaan. Taiteilija vaeltaa vaivalloisesti kadulla paljain jaloin, raahaten perässään Dr. Martens kenkiä, joiden nauhat on solmittuina nilkkoihin. Skinheadien ja brittipoliisien perinteiset jalkineet luovat uhkaavan ja ahdistavan tunnelman.

Muun muassa nämä Mona Hatoumin varhaisten performanssien taltioinnit ovat esillä valokuvadokumentteina ja videotaltiointeina Hatoumin uraa kattavasti esittelevässä Kiasman näyttelyssä.

Nuorelle, vasta maahan tulleelle pakolaistaiteilijalle oma ruumis oli helpoin ja tehokkain väline puhua pakolaisuudesta, ulkopuolisuudesta, maailman väkivaltaisesta politiikasta. Samat teemat toistuvat myöhemmin taiteilijan esineellisissä installaatioissa.

Mona Hatoumin näyttely Kiasmassa 26.02.2017 saakka.


Intendentti

Taiteen ja tutkimuksen tuntija ranskalaisella aksentilla.