Ken Feingold, Pää, 1999–2000 ja Anna Estarriola, Orastavat ajatukset, 2015. Kuvat: Pirje Mykkänen / Kansallisgalleria.
Ken Feingold, Pää, 1999–2000 ja Anna Estarriola, Orastavat ajatukset, 2015. Kuvat: Pirje Mykkänen / Kansallisgalleria.

Pidämme teistä huolta, ”Mr. Feingold” ja ”Mrs. Estarriola”!

Heitetäänpä pallo heti ”Mr. Feingoldille” ja ”Mrs. Estarriolalle”. Miten voitte? Miten oikein jaksatte yleisöpaljouden keskellä?

Teosten hyvinvoinnista ja kunnosta huolehtiminen on museon jokapäiväistä toimintaa. Erään teoslainan jälkeen jouduimme tekemään Ken Feingoldin Päälle hiukan perinpohjaisemman konservoinnin. Teosta tarkastettaessa huomasimme nimittäin, että ”Mr. Feingoldin” purukalusto oli kadonnut reissun aikana. Onnellisesti saimme kuitenkin hammaslääkärin kotikäynnille Kiasmaan. Diagnoosi oli yksinkertainen. Hävinneen proteesin tilalle suunniteltiin uusi muoviproteesi. Jopa yksittäisten hampaiden sävyt säädeltiin mahdollisimman luonnollisiksi.

Reissussa rähjääntyy. Myös silmämekanismi oli rikkoutunut. Sitä korjattiin sateenvarjon ruoteen osalla. Takaraivoon jouduttiin leikkaamaan aukko, jonka kautta korjaus tehtiin kirurgin leikkausvälineistöstä peräisin olevilla pitkillä pihdeillä.

Ken Feingoldin Pää-teos korjauksessa. Kuva: Konservointiyksikkö / Kansallisgalleria.

Ken Feingoldin Pää-teos korjauksessa. Kuva: Konservointiyksikkö / Kansallisgalleria.

Nyt tekohampaat oli saatu istumaan suuhun ja silmät räpsimään luonnolliseen tahtiin. Velmunoloinen ”Mr. Feingold” pääsee näin haastamaan yleisöä dialogiin tulevissakin näyttelyissä.

Ken Feingoldin Pää-teos korjauksessa. Kuva: Konservointiyksikkö / Kansallisgalleria.

Ken Feingoldin Pää-teos korjauksessa. Kuva: Konservointiyksikkö / Kansallisgalleria.

Kampaamoon ennen avajaisia

Näyttelyiden tekeminen antaa oivan tilaisuuden hoitaa kokoelmateoksia.

Anna Estarriolan teos Orastavat ajatukset hankittiin Kiasman uutta kokoelmanäyttelyä varten. ”Mrs. Estarriolan” piti päästä kampaajan käsittelyyn ennen avajaisia. Tasapitkät hiuskappaleet (hevosen jouhet) kiinnitettiin tarranauhalla jättipipon reunan alle. Taiteilija tasasi vielä latvat kangassaksilla.

Asiaan kuuluu myös, että näyttelyn aikana konservaattorit käyvät viisipiikkisellä kampaamassa ja silittelemässä ”Mrs. Estrarriolan” hiuksia aina välillä, sillä eihän kampaus saa päästä hapsottamaan.

Kiasman kokoelmanäyttely on nähtävillä 29.1.2017 saakka.


Amanuenssi