Näkymä Meeri Koutaniemen ja Arman Alizadin näyttelyyn. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Näkymä Meeri Koutaniemen ja Arman Alizadin näyttelyyn. Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

Pakolaisuus numeroina ja kasvoina

Pakolaiset ovat olleet kiivaan keskustelun aihe Suomessa parin viime vuoden ajan, kun Syyrian verinen sota ja Irakin sekä Afganistanin epävarma tilanne ovat nostaneet turvapaikanhakijoiden määrän ennätykselliselle tasolle. Turvapaikkaa haki Suomesta viime vuonna kaikkiaan noin 32 000 ihmistä. Se on paljon, mutta kuitenkin vähemmän kuin promille maailman kaikista pakolaisista. Heitä on nyt 65 miljoonaa – viime vuonna luku kasvoi Suomen väkiluvun verran.

Suomen ja Euroopan perspektiivistä pakolaisuus näyttää sijoittuvan oman maanosamme ja Lähi-idän väliselle akselille. Kaikista maailman pakolaisista turvaa Euroopasta haki viime vuonna miljoona ihmistä, kun esimerkiksi pelkästään Syyriasta lähteneitä yhteensä on kuitenkin lähes viisi miljoonaa.

Pakolaisuus on globaali ilmiö. Se ei koske pelkästään niitä, jotka siirtyvät maasta toiseen. Yhteensä 41 miljoonaa ihmistä on joutunut tahtomattaan jättämään kotinsa ja elää pakolaisina omassa maassaan. Syyriassa heitä on eniten maailmassa, lähes seitsemän miljoonaa. Toiseksi eniten kotimaassaan eläviä pakolaisia on Atlantin toisella puolella Kolumbiassa, jossa vuosikymmeniä raivonneet huumesodat ovat pakottaneet juuriltaan yli kuusi miljoonaa ihmistä.

Nämä luvut ovat esimerkkejä pakolaisuuden monimuotoisuutta ja jakautumista valottavista tilastoista, jotka ovat osa pakolaisuutta käsittelevää Meeri Koutaniemen installaatiota Kiasman näyttelyssä Pahan jälkeen.

65 000 000 on lähes käsittämätön luku. Se kuulostaa Eurojackpotin päävoitolta. Tässä yhteydessä se on häviö, kuusikymmentäviisi miljoonaa kertaa. Jokaisella pakolaisella on kasvot, nimi ja tarina. Kukaan heistä ei asu tilastoissa, vaan esimerkiksi Mae Sotin kaatopaikalla Thaimaassa, kuten siviilien vainoja Burmassa paenneet ihmiset Koutaniemen valokuvissa.

Meeri Koutaniemen ja Arman Alizadin näyttely Pahan jälkeen Kiasmassa 26.2.2017 saakka.


Amanuenssi