Eri mieltä >< Demonstrating Minds

Painavia sanoja

Eri mieltä: Nykytaiteen toisinajattelijoita -näyttelyn yhteydessä on julkaistu myös kirja, joka sisältää tunnetun mediateoreetikon Boris Groysin esseen Taide terrorin aikakaudella. Tämä vuonna 2005 ensi kertaa julkaistu teksti on yhä ajankohtainen, jopa ajankohtaisempi kuin kymmenen vuotta sitten.

Groys vertailee esseessään joukkotiedotuksen nopeasti tuottamien kuvien ylivaltaa suhteessa taiteen hitaammin syntyviin – ja leviäviin – kuviin: ”Meille syötetään taukoamatta kuvia sodista, väkivallasta ja erilaista katastrofeista, tuotanto- ja levityskapasiteetilla, jolle taiteilijasta käsityötaitoineen ei ole kilpailijaksi. Myös politiikka on suuntautunut mediakuvaston toiminta-alueelle. Nykyisin jokainen merkittävä poliitikko, rocktähti, TV-kuuluisuus tai urheilusankari tuottaa julkisesti esiintyessään tuhansia kuvia – enemmän kuin kukaan elävä taiteilija koskaan.”

Mediakuvien loputtoman virran tuottamien kuvien valikoima on Groysin mukaan rajoittuneempi kuin museoissa säilytettävien tai nykytaiteilijoiden tuottamien kuvien kirjo. Lopulta tässä kilpajuoksussa, ajan myötä, taiteilijoiden tuottamilla kuvilla on Groysin mukaan pitkäkestoisempi ja pysyvämpi vaikutus.

Groys näkee taideinstituutioiden merkityksen piilevän siinä, että ne ovat niitä harvoja paikkoja, jotka tarjoavat mahdollisuuden tehdä vertailuja nykyhetken ja menneen välillä, toimia kollektiivisen muistin sekä perusteluita ja taustoja vaativan kriittisen arvioinnin lähteinä.

Boris Groysin lisäksi luetteloon on kirjoittanut esseen Kiasman intendentti Marja Sakari otsikolla Erimielisyydestä – Nukkuva taiteilija ja muuta vastarintaa. Muutama taiteilija toteutti kirjaa varten manifestin, kuten Suohpanterror-kollektiivi ja Jonathan Meese. Myös Mladen Stilinovićin manifesti Laiskuuden ylistys on julkaistu kirjassa.

Kirjaa on saatavilla Kiasma-kaupasta ja Kansallisgallerian verkkokaupasta.