Kuvakaappaus Pilvi Takalan The Trainee -teoksesta. Kuvassa Takala istuu Deloitten toimistossa tekemättä mitään.
Pilvi Takala, The Trainee, 2008.

Onko teillä trainee kateissa?

Taiteilija Pilvi Takalan teokset ovat usein sosiaalisia kokeita. Kymmenen vuotta sitten Takala teki yhden kokeistaan konsulttiyhtiön erikoisena harjoittelijana. Kiasmassa esillä oleva The Trainee -teos kysyy, mitä tapahtuu, kun joku alkaa käyttäytyä esimerkiksi työpaikalla päivä päivältä oudommin. Ja miltä tuntuu joutua ei-pidetyn ihmisen asemaan. Antaa kuraattorimme Kati Kivisen kertoa tarkemmin.

Vain muutama ihminen tiesi, että todellisuudessa tekeillä oli taideprojekti.

– Mä oon ihan miettimishommissa vaan.
– Ok.
– Aivotöissä.
– Ok.

Mitä työpaikalla tapahtuu, kun harjoittelija istuu paikoillaan koko päivän tekemättä mitään? Tai kun hän päättää ajella hissillä ylös alas kokonaisen päivän ajan? Ja, kun hän kysyttäessä vain ilmoittaa, että on tekemässä ajatustyötä, joka sattumalta sujuu paremmin liikkeellä ollessa.

Reilut kymmenen vuotta sitten taiteilija Pilvi Takalalle tarjoutui mahdollisuus tehdä yhteistyötä tilintarkastus- ja konsulttiyhtiö Deloitten, Kiasman silloisen yhteistyökumppanin, kanssa. Deloitte halusi haastaa ne tavat, joilla perinteisesti toteutetaan yritysten ja museoiden välistä yhteistyötä. Niinpä Takalalle tarjottiin mahdollisuus toteuttaa uusi taideprojekti Deloitten ja Kiasman tuella. Hänet otettiin töihin harjoittelijaksi yrityksen markkinointiosastolle yhden kuukauden ajaksi.

Kuvakaappaus Pilvi Takalan The Trainee -teoksesta. Kuvassa Takala istuu Deloitten toimistossa tekemättä mitään.

Pilvi Takala, The Trainee, 2008.

Deloittella Takala esiintyi harjoittelija Johanna Takalana, joka oli tullut toimistoon tekemään gradututkielmaansa. Vain muutama ihminen yrityksessä tiesi, että todellisuudessa tekeillä oli taideprojekti.

Aluksi ihan tavalliselta vaikuttanut harjoittelija alkoi viikkojen kuluessa käyttäytyä yhä oudommin ja oudommin. Hän saattoi istua kokonaisen päivän pöydän ääressä tekemättä mitään tai matkustaa tuntikausia hissillä. Harjoittelijan erikoiset työtavat herättivät tämän työtovereissa hämmennystä, ärtymystä ja aitoa huolta. Näitä reaktioita Takala taltioi piilokameroiden avulla.

Harjoittelijan tekemiset, ja etenkin tämän tekemättä jättämiset, loivat työyhteisöön hankausta, joka purkautui sähköpostiviesteissä ja puheluissa harjoittelijan esimiehelle. Oudolle käytökselle pitää aina löytyä syy ja ratkaisumalli, jotta päästään takaisin ’normaaliin olotilaan’ mahdollisimman nopeasti.

Kiasman näyttelysalissa Pilvi Takalan The Trainee -teos. Näyttelytila on muutettu geneeriseksi firman kokoustilaksi kokouspöytineen ja isoine näyttöineen.

Pilvi Takala, The Trainee, 2018. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Takalan roolihahmon kehittyminen epäsosiaaliseen suuntaan harjoittelukauden lopussa nosti esille kysymyksiä ei-pidettynä hahmona työyhteisössä toimimisesta sekä tunnetyön roolista oman jaksamisen avaimena: ”Tunsin olevani aidosti karsastettu, jopa kiusattu. Se tuntui todella pahalta.” Takala joutui harjoittelunsa aikana soittamaan ystävilleen vaikkapa lounasaikana, jotta sai tuntea – roolistaan huolimatta – olevansa pidetty ja normaali ihminen.

Taiteilijan kokemuksista syntyi teos The Trainee, joka nyt nähdään Kiasmassa, osana Takalan näyttelyä.

Pilvi Takalan Toinen vuoro -näyttely on Kiasmassa 17.2.2019 saakka. Tutustu tarkemmin näyttelyn teoksiin Kiasma Guidessa.


Kokoelmaintendentti

Kuratoi somessa, museossa ja kotona.