Studio K:n ripustus on loppusuoralla. Etualalla konservaattori Sami Supply puhdistaa Nocturne-maalausta. Taustalla Secretum-triptyykki.
Studio K:n ripustus on loppusuoralla. Etualalla konservaattori Sami Supply puhdistaa Nocturne-maalausta. Taustalla Secretum-triptyykki.

Neuvoja kuolevaisille

Kun Markus Heikkerön näyttelyä suunniteltiin, oli taiteilijalla heti mielessä Studio K:n korkeuden hyödyntäminen. Kerroksiin ripustetut suuret maalaukset olisivat vaikuttavaa kohdattavaa. Kun sitten näyttelymestarit nostivat viimeistä Studio K:n teosta korkeuksiin, taiteilija kommentoi, että käsillä on ylevän tapahtuma. Ylevä, subliimi, liittyy tunteeseen, jossa ihminen kohtaa jotain itseään suurempaa, kunnioitusta herättävää, kauhistuttavaa. Ylevä haastaa käsityskyvyn ja tämä kokemus voi olla yhtä aikaa nautinnollinen ja pelottava.

Studio K:n teoksista Secretum-triptyykki (2004–2008) tiivistää Heikkerön tuotannon teemat. Kolmiosaisen teoksen nimi on suomeksi ”Salaisuuteni” ja osien alaotsikot järjestyksessä ”Alkuperäinen pyhä”, ”Rakkaus, kuolema, usko” sekä ”Tuntemattoman taiteilijan hauta”.

Nimi Secretum viittaa renessanssirunoilija Francesco Petrarcan (1304–1374) teokseen. Runoilija tunnetaan parhaiten Soneteista Lauralle. Dialogimuotoinen Salaisuuteni oli runoilijan vuosina 1342–1358 työstämä teos. Kirja julkaistiin vasta hänen kuolemansa jälkeen, teoksen voikin nähdä runoilijan yksityisenä yrityksenä selvittää omaa ahdistustaan ja suhdettaan uskontoon.

Secretumissa Petrarca keskustelee kirkkoisä Augustinuksen kanssa uskosta, ja taustalla häilyy totuus naishahmon muodossa. Augustinuksen mukaan Petrarcan pitäisi päästä irti maallisesta rakkaudesta ja halusta tunnustukseen.

Kirjan aiheet, kuten Heikkerönkin työnkin, liittyvät perimmäisiä totuuksien hakemiseen ja jatkuvan epäilyn kanssa painimiseen. Heikkerön Secretum-triptyykin teemat, elämä ja kuolema, seksuaalisuus ja tuho kietoutuvat myös kysymykseen taiteen merkityksestä.

Heikkerön triptyykin viimeinen osa, A Graveyard of an Artist (Tuntemattoman taiteilijan hauta), palauttaa ajatukset taiteen tekemiseen ja maalliseen kunniaan. Vaikka sotilaat tuhoavat ja taiteilijat luovat, ei taiteilijoiden muistoksi pystytetä samanlaisia monumentteja kuin tuntemattomille sotilaille. Heikkerön maalauksen etualalla nuori mies, taiteilijan poika 15-vuotiaana, kaivaa edeltävällä sukupolvelle hautaa. Taustan asetelmassa näkyy sikiö, jolla on kädessä kruunulla koristettu valtikka. ”Valta on kuollut jo syntyessään”, kommentoi Heikkerö.

Augustinus neuvoo Petrarcaa:

Olet nyt elämäsi kukoistuksessa ja tallot röyhkeästi muita, mutta pian sinut itsesi tallotaan maahan. Ajattele tätä, mieti sitä päivin ja öin […] ja ymmärrä, mitä tarkoittavat sanat: ”filosofin koko elämä on valmistautumista kuolemaa.” (Salaisuuteni, s. 221. Suom. Laura Lahdensuu)

Markus Heikkerön Elämä on turhaa baby… -näyttely Kiasmassa 9.10.2015‒10.1.2016.


Amanuenssi

Tekee taiteesta filosofiaa ja filosofiasta taidetta.