Kuva: Pirje Mykkänen / Kansallisgalleria
Kuva: Pirje Mykkänen / Kansallisgalleria

Museotekniikka on sirkkelin laulua ja 3D-mallinnoksia

Museovieraille Kiasma näyttäytyy valoisina saleina ja moninaisina taideteoksina, mutta tiesitkö että rakennuksen alakerroksessa sijaitsevat myös puusepän verstas, maalaamo ja metallipaja?

Tilat ovat tekniikkaosaston valtakuntaa, jossa museotekniikasta ja kokoelmahallinnasta vastaava projektipäällikkö Antti Yli-Tepsa tiimeineen huolehtii, että museon näyttelyt pystytään ja puretaan aikataulussa: ilman heitä näyttelyjen rakenteita ei syntyisi, eikä teoksia ripustettaisi paikalleen.

Tekniikan henkilöstö vastaa myös audiovisuaalisten teosten toimivuudesta ja näyttelytilojen käytännöllisyydestä. Teosten kiinnitysten on oltava turvallisia, katselukorkeuden sopiva ja valaistuspintojen tasaisia. Luovan puolen työhön tuo näyttelysuunnittelu, jota tiimi tekee sekä itsenäisesti että yhdessä arkkitehtien kanssa.

”Työmme on hyvin monipuolista. Siihen kuuluvat niin porat, vasarat kuin tietokoneet. Puusepän verstas on osaston sydän: siellä syntyvät tarvittavat tasot, rakenteet ja kehykset. Työstämme materiaaleja myös maalaten ja metallipajassa, joten meillä on täällä täydellinen käsityöläisen työkalumaailma. Lisäksi 3D-mallintaminen on tärkeä osa työtämme, samoin erilaiset projekti- ja mediahallintaohjelmat”, kertoo Yli-Tepsa.

Kiasman näyttelyt ovat suuria ja vaihtamiseen käytettävä aika lyhyt, joten ennakkosuunnittelu on tärkeää. Käytännössä näyttelyt kootaan ja puretaan viikoissa. Suunnitelmat tilojen käytöstä ja teosten sijoittelusta tehdään etukäteen mallintamalla. ”Kun pystytyksen aika koittaa, tiedämme heti mitä tehdä. Vastuu on iso, sillä aikataulut eivät pysty joustamaan tässä vaiheessa, muuten näyttelyt eivät aukea ajallaan”, toteaa Yli-Tepsa.

”Tämä on inspiroivaa työtä ja tulokset ovat nähtävissä konkreettisesti. On hienoa olla osana uusia ja rohkeita ideoita. Muistan edelleen yhden ensimmäisistä projekteistani: olin tekemässä lontoolaisen Moving Units -kollektiivin skeitattavaa Aalto-teosta viidenteen kerroksen isoimpaan galleriaan. Valtava kaksoiskaareva muoto taivutettiin paikalla höyrytetystä raakalaudasta kuin vene konsanaan. Oli mahtavaa seurata kun jengi skeittasi Kiasman suurimmassa galleriassa aivan täysillä.”

Reija Häyrinen
Viestintäharjoittelija


Vieraileva kirjoittaja.