Meripihkasta valmistettu kebabrulla metallisessa vartaassa. Kyseessä on Maria Toboła teos, joka on esillä Kiasman näyttelytilassa.
Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Meripihkatiestä kebabiin

Mikä yhdistää meripihkaa, kebablihaa ja Kiasmaa? Äkkiseltään arvaisi sanoa, että ei mikään, mutta oikea vastaus on puolalaistaiteilija Maria Tobołan teos Amber Kebab (Meripihkakebab). Se hohkaa osana Kiasman Meno–paluu-näyttelyä ja sai kuraattorimme Saara Hacklinin kulkemaan Meripihkatietä. 

Amber Kebab sekoittaa postmodernissa hengessä erilaisia merkityksiä.

Tiesitkö, että Baltian halki on kulkenut jo esihistoriallisina aikoina kauppareitti, joka yhdisti Itämeren rannikon eteläiseen Euroopan? Kauppareitin tärkeä kauppatavara on ollut meripihka, ja reittiä onkin kutsuttu Meripihkatieksi. Tämän oman aikansa Via Baltican välityksellä pohjola yhdistyi Italiaan, Kreikkaan, Egyptiin ja Silkkitien avulla myös Aasiaan.

Kiasman Meno–paluu-näyttelyssä on parhaillaan esillä meripihkakebab. Puolalaisen taiteilijan Maria Tobołan (s. 1987) Amber Kebab (2016) sekoittaa postmodernissa hengessä erilaisia materiaaleja ja merkityksiä. Kebab-vartaan tilalla pyörii kullanhehkuinen järkäle, joka näyttää jättimäiseltä meripihkalohkareelta. Toboła on kommentoinut, kuinka teosta voi ajatella kuvitteellisen ruokakilpailun palkintopokaalina, siis eräänlaisena Michelin-tähden halpisversiona.

Meripihkasta valmistettu kebabrulla metallisessa vartaassa. Kyseessä on Maria Toboła teos.

Maria Toboła, Amber Kebab, 2016. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Meripihkaan on kautta aikojen liittynyt paljon uskomuksia. Liettualaisen kansantarinan mukaan meripihka on merten jumalattaren Jūratėn kyyneliä, kun häntä rangaistaan sopimattomasta rakkaudesta. Antiikin Kreikassa meripihka on yhdistetty auringonjumalan Helioksen pojan kyyneliin.

Meripihkaan liittyy myös kipua lievittäviä uskomuksia. Hippokrateen mukaan meripihkahelmet helpottivat niska- ja kurkkukipuja. Materiaalin on ajateltu myös suojelevan hulluudelta, ja sitä on voitu polttaa suitsukkeena parantavien vaikutusten saamiseksi.

Tobołan teoksessa meripihkaa on lähes parikymmenkiloinen järkäle – epäilemättä tarpeeksi yliannostukseen. Teoksen voi tulkita myös poliittisena eleenä. Puolassa keskustelu nationalismista käy kuumana. Isänmaallisuuden nimiin vannoville puolalaisille kebabravintoloiden suuri suosio on ongelma. Meripihkakebab tuunaa tätä katuruokaa selvästi puolaisempaan makuun. Samalla teos saa miettimään erilaisten ilmiöiden hybridistä luonnetta, sitä ettei alkuperäistä ja puhdasta puolalaisuutta tai suomalaisuutta ole mahdollista paikantaa. Kauppareittien myötä kauppatavarat, vaikutteet ja ihmiset ovat virranneet pohjolasta etelään jo aikojen alusta asti.

Meno–paluu-näyttely Kiasmassa 24.3.2019 saakka.

Tutustu tarkemmin näyttelyn teoksiin Kiasma Guidessa.


Amanuenssi

Tekee taiteesta filosofiaa ja filosofiasta taidetta.