Kaksi veistosnaista matkalaukkujen päällä Kiasman näyttelytilassa.
SAVAGE #7 (zero g), 2016 ja SAVAGE #6 (dirty raver), 2016. Courtesy the artist and Kraupa-Tuskany Zeidler. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Matkalaukkuratsastajat

Ruotsalaistaiteilija Anna Uddenbergin veistosten figuurit tasapainoilevat matkalaukkujensa päällä jännittyneissä asennoissa. Teokset voisivat olla pysäytyskuvia rodeoratsastuksesta, jossa härän korvaa muovinen matkalaukku. Hahmojen asennoissa on muistumia myös katutanssin death drop -poseerauksesta, akrobaattisesta maahan selin heittäytymisestä.

Veistokset ovat tietoisen provosoivia kuvatessaan sitä, miltä nykypäivän globaali It Girl näyttää ja miten yksilöllisyyden korostamiseen pyrkivät trendit saavat lopulta kaikki näyttämään samalta. Näistä 2010-luvun ihmisen kuvista puuttuu enää kyynärtaipeessa heiluva jättikokoinen statuslaukku ja kädestä älypuhelin selfiekepin päässä – tosin niitäkin Uddenberg on varhaisemmissa teoksissaan käyttänyt. Kriitikko Nora Hagdahlin mukaan nämä teokset paljastavat sen epämukavuuden, joka piilee sosiaaliseen mediaan syötettyjen life style -kuvien takana.

Kuvista puuttuu enää jättikokoinen statuslaukku ja selfiekeppi.

Uddenbergin veistokset ovat kuin käynnissä olevia esityksiä, niiden ympärille on helppo kehitellä tarinoita: keitä nämä kasvonsa hiuksin peittäneet kloonit oikein ovat, mistä he ovat tulossa, minne menossa? Ei mikään yllätys, että Uddenberg aloitti uransa performanssin parissa. Monet esityksistä, kuten The Girlfriend Experience (2009), Yoga Slave (2011) ja Truly Yours (2011) käsittelivät samoja aiheita kuin hänen veistoksensa: nuoren naisen identiteettiä, sosiaalisia rooleja ja kehonkuvaa sekä niihin liittyviä stereotypioita kärjistetysti esitettynä.

Kiasman ARS17-näyttelyssä on mukana kolme Anna Uddenbergin ”rodeoveistosta” ja lisäksi lasisen baaritiskin sisältävä teos Swirl Lounge, jossa on kaikuja lentokenttien ajantappotilojen epäpaikanomaisuuteen sisältyvästä melankoliasta. Sen on aistinut myös pöydän päädyssä retkottava, nälkiintyneen näköinen hahmo, joka lienee jäykistynyt korkkiruuviksi vihoviimeistä selfietä ottaessaan.