Robert Mapplethorpe, Louise Bourgeois, 1982. © 1982 Robert Mapplethorpe Foundation. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.
Robert Mapplethorpe, Louise Bourgeois, 1982. © 1982 Robert Mapplethorpe Foundation. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen.

Mapplethorpen mallit: Louise Bourgeois

Robert Mapplethorpen näyttelyssä eräällä seinällä on potretti, jossa tummiin pukeutunut leidi hymyilee maireasti. Hän näyttäisi kantavan kainalossaan… no, ihan tosi isoa kalua.

Leidi on kuvanveistäjä Louise Bourgeois, joka on parhaiten tunnettu valtavista hämähäkkiveistoksistaan, joita museokävijät ovat ihmetelleet mm. Lontoon Tate Modernissa sekä Tokion Mori Towerin taidemuseossa. Ne on omistettu taiteilijan äidille ja ne symboloivat suojaa, turvaa ja hoivaa. Helsingin Sanomien muistokirjoituksessa hänen kerrotaan sanoneen hämähäkeistä näin: ”Tulen korjaajien perheestä. Hämähäkki on korjaaja. Jos rikot hämähäkin verkon, se ei suutu siitä. Se kutoo ja korjaa taas”.

Bourgeois on kertonut, että odotti Mapplethorpen luo mennessään kuvaustilanteen päättyvän katastrofiin. Siksi hänellä on mukanaan kuvassa näkyvä pönötin. Se on eräänlainen turvatoteemi, mutta myös selkeästi tietoisen ilkikurinen valinta. Vaikka hän on useasti sanonut, ettei kyseessä varsinaisesti ole fallos, virne Bourgeois’n kasvoilla kertoo, että hän kyllä tiesi ihmisten kuvittelevan hänelle kullin kainaloon. Etenkin koska sekä hän itse että erityisesti Mapplethorpe olivat tunnettuja eroottisista töistään. Bourgeois otti kuvasta väistämättä syntyvät tulkinnat omiin käsiinsä – aika lailla kirjaimellisesti.

Kyseessä ei ehkä – taiteilijan määritelmän mukaisesti – ole yksiselitteisesti kulli, mutta yhtä kaikki, kun Mapplethorpen töitä rahdattiin näyttelyyn Lontooseen vuonna 1983, useampikin teos jäi Heathrow’n lentokentällä tullin haaviin. Säädyttömiksi katsottujen teosten joukossa oli lihaisampien letkujen lisäksi myös tämä Bourgeois’n muotokuva.

Tullivirkailijat kapsahtivat vanhan rouvan jekkuun.


Verkkomediatuottaja

Kulttuurisavannien seepra.