Mapplethorpen Polaroid-kuvia Kiasmassa. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen © Robert Mapplethorpe Foundation.
Mapplethorpen Polaroid-kuvia Kiasmassa. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen © Robert Mapplethorpe Foundation.

Mapplethorpen kamerat

Kolme kameraa, kolme tärkeää ihmistä ja yksi valokuvaaja. Robert Mapplethorpe omisti uransa aikana useita kameroita, mutta niistä erityisesti kolme olivat hänelle käänteentekeviä.

Mapplethorpen ensimmäinen Polaroid-kamera ei ollut teknisesti kummoinen, mutta symbolisesti sillä oli sitäkin suurempi merkitys. Hän sai kameran lainaan 70-luvun alussa hänen ja Patti Smithin silloiselta naapurilta, taiteilija Sandy Daleylta. Daley myös auttoi Mapplethorpea valokuvauksen perusteiden kanssa ja antoi palautetta hänen kuvistaan. Vaikka Mapplethorpe innostuikin tuolloin kuvaamisesta, kamera oli silti hänelle enemmänkin kuriositeetti kuin pääasiallinen taiteen tekemisen väline. Filmi oli kallista, joten Daleyn laina-Polaroid toimitti lähinnä maistiaisen virkaa: sen ja Daleyn kärsivällisen opastuksen avulla Mapplethorpe tutustui valokuvaukseen kunnolla, vaikkei sille vielä omistautunutkaan.

Mapplethorpen Polaroid-kuvia Kiasmassa. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen © Robert Mapplethorpe Foundation.

Mapplethorpen Polaroid-kuvia Kiasmassa. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen © Robert Mapplethorpe Foundation.

Toinen käänteentekevä hetki Mapplethorpen uralla oli, kun Metropolitan Museum of Artin valokuvataiteen kuraattori John McKendry antoi hänelle joululahjaksi Polaroid-kameran ja lisäksi järjesti hänelle sponsorisopimuksen Polaroidin kanssa, jonka avulla Mapplethorpen käytössä oli juuri niin paljon filmiä kuin hän vain tarvitsi. Tämä mahdollisti paljon vapaammat taiteelliset kokeilut ja valokuvaamisen tekniikan käytännön opettelun. McKendry myös päästi Mapplethorpen Metropolitanin yleisöltä suljettujen valokuvakokoelmien äärelle ja tuli näin Daleyn ohella iskostaneeksi Mapplethorpelle, että valokuvakin voisi olla taidetta.

Mapplethorpen kamerahistorian kolmas merkkihetki oli, kun hänen rakastajansa ja mesenaattinsa Sam Wagstaff antoi hänelle Hasselblad-kameran syntymäpäivälahjaksi. Sen vaihdettavat linssit ja lukuisat valotusasetukset päästivät Mapplethorpen aiempien kameroiden rajoitteista. Hän oli tässä vaiheessa jo omaksunut kuvaustyylinsä perusteet, mutta lahjaksi saatu Hasselblad mahdollisti sen hiomisen huippuunsa.

Totta kai nämä kamerat olivat Mapplethorpelle ensisijaisesti taiteen tekemisen konkreettisia välineitä, mutta sen lisäksi ne ovat myös jälkiä hänen merkittävimmistä suhteistaan sekä siitä, miten nämä suhteet hänen uraansa muovasivat.


Verkkomediatuottaja

Kulttuurisavannien seepra.