Kuvassa Mona Hatoumin teos Present Tense Kiasmassa. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen
Mona Hatoum, 1996/2011, Present Tense. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Maailmanpolitiikkaa saippuan pinnalla

Vaikka Mona Hatoumin teokset voidaan tulkita poliittisina kannanottoina, ne harvoin viittaavat johonkin historialliseen tapahtumaan. Present Tense, (Preesens, 1996/2011), Nablus -saippuoista muodostuva installaatio, on kuitenkin poikkeus.

Teos on tehty 2200 oliiviöljysaippuan palasesta. Tätä perinteistä palestiinalaista tuotetta on valmistettu 1200-luvulta lähtien Nablusin kaupungissa Jerusalemin pohjoispuolella. Puhtauteen ja siisteyteen liittyvä saippua saa teoksessa erityisen merkityksen siihen upotettujen punaisten, pirstaleisia alueita saippuoiden pintaan piirtävien lasikuulien ja valmistuspaikkansa historian kautta.

Historian risteyksessä

Nablusin kaupunki on ollut erilaisten kulttuurien ja kauppateiden risteys keskiajalta lähtien. Sen läpi kulki Damaskoksesta Gazaan ja Egyptiin kulkeva kauppareitti. Historiansa aikana kaupunki on kokenut monenlaisia kohtaloita. Israelin itsenäisyyssodan jälkeen se päätyi Jordanian haltuun. Palestiinalaisille pakolaisille rakennettiin tuolloin kaksi pakolaisleiriä sen lähelle.

Kuuden päivän sodan aikana vuonna 1967 Israel miehitti kaupungin ja sen lähelle perustettiin kolmas pakolaisleiri. Tuolloin asukkaille asetettiin joitakin kauppaa ja matkustamista koskevia rajoitteita, mutta kaupunki jatkoi kasvamistaan ja säilytti asemansa Länsirannan toiseksi suurimpana kaupunkina Jerusalemin jälkeen.

Vuonna 1977 kaupunkiin perustettiin An-Najahin -yliopisto, joka on nykyisin Palestiinan suurin. Ensimmäisen Intifadan eli palestiinalaisten kansannousun (1987 – 1993) aikaan kaupungissa oli useita yhteenottoja palestiinalaisten ja israelilaissotilaiden välillä. Oslon rauhanprosessin tuloksena kaupunki päätyi Palestiinalaishallinnon alaisuuteen joulukuussa 1995. Huhtikuussa 2002 Israel miehitti sen jälleen.

mona-hatoum-saippua-blogi2

Mona Hatoumin teoksessa saippuapalojen muodostaman levyn pintaan on painettu punaisia lasihelmiä, jotka muodostavat Israelin ja palestiinalaisalueiden kartan vuoden 1993 Oslon rauhansopimuksen mukaan. Helmet piirtävät näkyviin tuolloin palestiinalaishallinnolle luvatut alueet. On uskomatonta nähdä konkreettisesti miten pirstaleiselle, toisistaan erillisille saarekkeille yksi kokonainen kansa oli ripoteltu.

Mona Hatoumin näyttely Kiasmassa 26.2.2017 saakka.


Intendentti

Taiteen ja tutkimuksen tuntija ranskalaisella aksentilla.