Erwin Wurm: French Police Cap, 2010. Courtesy Galerie Thaddaeus Ropac © Erwin Wurm.
Erwin Wurm: French Police Cap, 2010. Courtesy Galerie Thaddaeus Ropac © Erwin Wurm.

Maailma Erwinin mukaan

Sara Hildénin taidemuseo jatkaa komeiden soolonäyttelyidensä sarjaa esittelemällä nyt itävaltalaisen kuvanveistäjän Erwin Wurmin teoksia. Muodoilla ja mittakaavoilla leikittelevät teokset sisältävät huumoria ja nostavat arkipäiväiset esineet, materiaalit ja tilanteet aivan uuteen valoon. Erityisen hilpeitä ovat makkaran muotojen inspiroimat pronssiveistokset, joissa abstraktin taiteen eleganssilla toisensa kohtaavat kaartuvat kapeat nakit ja tukevammat lihapatukat. Myös ihmishahmojen, esineiden, autojen, talojen ja museorakennusten lihottaminen, sulattaminen tai litistäminen on kiinnostanut Wurmia.

Erwin Wurmin installaatio Nolo veistos oli esillä Kiasmassa vuonna 2002.  Toiminnalliselle tilateokselle annettu nimi viittasi omasta arvostaan epävarmaan, katsojaakin kiusaannuttavaan teokseen; sellaiseen, joka vie mukavuusalueen tuolle puolen. Tilateos nimittäin koostui ohjeista, joilla yleisö saattoi toteuttaa piirroksin havainnollistettuja minuutin mittaisia veistoksia. Yksi niistä, Pohjoinen veistos – jolla Wurm lienee viitannut pohjolan juomatapoihin – oli vaativa suoritus selvinkin päin: liuta tyhjiä pulloja piti saada pysymään paikoillaan jalkojen ja käsien välissä, ja yksi tietenkin suun tukkeena.

Katso video Wurmin noloista tilanteista Kiasmassa.

Ensimmäisen kerran Wurmin teoksia nähtiin Suomessa Porin taidemuseon ryhmänäyttelyssä Joka hetki, joka paikassa (1997). Arjen ilmiöihin paneutuneen näyttelyn avajaisperformanssissa hän suurensi keinotekoisesti teinitytön, joka istui sohvalla normaalimitoissaan olevan kaksoissisarensa vieressä. Jo tuolloin Wurm oli kiinnostunut hyvää hämmennystä herättävien tilanteiden luomisesta ja turhan vakavuuden karsimiselta niin teoksilta kuin yleisöltäkin.

Erwin Wurmin maailmaan voi tutustua Sara Hildénin taidemuseossa 20.9. saakka.