Mona Hatoum, Light Sentence (1992). Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen
Mona Hatoum, Light Sentence (1992). Kuva: Kansallisgalleria / Petri Virtanen

Light Sentence, toinen tuleminen

Mona Hatoumin installaatio Light Sentence (1992) on nyt toista kertaa esillä Suomessa. Vuonna 1995 teos oli helmikuusta toukokuuhun yleisön nähtävillä Ateneumissa osana kansainvälistä nykytaiteen suurkatselmusta ARS 95:ttä. Näyttelyn teemana oli yksityinen/julkinen.

Light Sentence jäi silloin monen katsojan mieliin. Ennen näkemätön, yksinkertaisista valmishäkeistä ja lampusta rakennettu tilateos koettiin vaikuttavana, hieman uhkaavana ja hyvin todellisena. Suomessa elettiin taloudellisesti vaikeita aikoja. 1990-luvun laman vaikutukset tuntuivat suurina työttömyyslukuina ja tulevaisuuden näkymien epävarmuutena.

Suurkaupungin asukkaana Hatoum viittasi teoksellaan myös kaikkialla valvoviin kameroihin sekä lähiöiden suuriin kerrostaloihin, kanikoppeihin, cage á lapin. Light Sentence oli teos, jonka näyttelyn lehdistötilaisuudessa vieraillut Riksutställningarin tuottaja Tom Sandqvist olisi näyttelystä halunnut esitellä ruotsalaisille.

Nyt, 25 vuotta myöhemmin, teos on Kiasmassa Mona Hatoumin taidetta esittelevässä kokonaisuudessa. Miten kävijät teoksen kokevat vuonna 2016? Kutsuvatko tyhjien häkkien avoimet ovet luokseen vai viestivätkö ne lähteneistä? Lamppu liikkuu, luo varjoja ja outouden tunnelmaa. Näennäisessä muodon keveydessään Light Sentence tuntuu koskettavan jotain olennaista.

Mona Hatuomin näyttely Kiasmassa

Maritta Mellais
Amanuenssi
arkiston aarteiden parissa


Vieraileva kirjoittaja.