Kurkistus aivosähköisen pelaamisen tulevaisuuteen

Kuva: Sergey Galyonkin (CC BY-SA 2.0)

Kuva: Sergey Galyonkin (CC BY-SA 2.0)

Kiasmassa pidettiin viikonloppuna Level Up – pelit nykytaiteessa -tapahtuma. Pääosassa vuorottelivat kokeelliset pelit ja pelidemot, futuristiset vimpaimet sekä luento-osuus. Vimpaimista herkullisimmat olivat kolmiulotteisen katselu- ja ohjauskokemusken tarjoava Oculus Rift virtuaalitodellisuuskypärä (tai oikeastaan lasit, mutta melko kookkaat sellaiset) ja Brain Poetry teoskokonaisuus.

Oculus Rift -näkimiin oli yhdistetty lisäksi Microsoftin Kinect-liiketunnistin. Miksikö? Koska Shiingin laatimassa demossa ”pelaaja” on lintu, joka liitelee vuoristoisen saaren yllä ja käsien räpyttely vastaa siipien läiskintää. Äärimmäisen tyhmän näköistä ulkopuolelta katsottuna, mutta myöskin äärimmäisen mukaansatempaavaa, kun on itse ohjaajan pallilla.

Brains on Art -kollektiivin Brain Poetry on puolestaan runogeneraattori, joka toimii käyttäjän aivosähkökäyrän perusteella. EEG-kypärä päässä tuijotetaan ruutua, jossa omat aivoaallot piirtyvät reaaliaikaisesti samalla kun algoritmi laatii ruonon. Runo on jokaisella käyttäjällä erilainen – käyttäjän aivosähkökäyrä määrittelee runon tyylilajin sekä rytmin. Omat käppyräni olivat ilmeisesti hyvässä aktiivisuustilassa: ”Hulluksihan tekee miehen tämä päivä”

Miksipä Brain Poetryä ei voisi kutsua pelilliseksikin toteutukseksi, kun omalla käyttäytymisellä voi periaatteessa ohjata syntyvää runoa. Mutta miten manipuloida aivoaaltojaan haluttuun suuntaan? Sekä pelaaminen että pelien kehitys ovat henkistä salitreeniä, etenkin näillä välineillä.

Tapahtuman järjestivät Kiasman Kultut.


Verkkomediasuunnittelija

Digiviestinnän asiantuntija ja suuri puujalkavitsien ystävä.