Suohpanterror-ryhmän Jenni Laiti ja meksikolainen alkuperäiskansa-aktivisti Quetzal Tzab Kiasmassa lokakuussa 2015. Taustalla Revolutionary Love, 2015, © Suohpanterror. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen
Suohpanterror-ryhmän Jenni Laiti ja meksikolainen alkuperäiskansa-aktivisti Quetzal Tzab Kiasmassa lokakuussa 2015. Taustalla Revolutionary Love, 2015, © Suohpanterror. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Kurdien Shakira

Kiasman Eri mieltä –näyttelyssä, yhdessä Suohpanterror -kollektiivin monista julisteista, on manipuloitu kuva saamenpukuun ja arabihuiviin sonnustautuneesta, konekivääriä pitelevästä naisesta. Kuvan innoittajana on Helly Luv, omalta nimeltään Helan Abdulla, jonka musiikkivideoon Revolution (2015) kuva viittaa.

Nykyään Yhdysvalloissa uraansa viihdebisneksessä luova Helan Abdulla saapui Suomeen lapsena, ensimmäisten kurdipakolaisten joukossa. ”Kurdien omaksi Shakiraksi” kutsuttu artisti taistelee musiikillaan ääri-islamisteja vastaan ja tekee aktiivisesti työtä Kurdistanin puolesta.

Sotaisalla ja äärimmäisen provosoivalla Revolution-videollaan Kurdistanin lippua heiluttava ja miesjoukkoa johtava laulaja tuo mieleen sisarhahmon historiasta: Ranskaa ja tasavaltaa symboloivan Mariannen, joka on hetkeksi herätetty eloon Eri mieltä –näyttelyssä Cristina Lucasin teoksessa Loppuun viety vapaus.

Helly Luvin sotaisan videohahmon tapauksessa ei ole kyse vertauskuvasta tai fantasiasta: kurditaistelijoiden joukossa on tuhansittain naisia. Taisteluaan he käyvät myös naisten tasa-arvon puolesta.

Helan Abdullan tuore henkilökuva on luettavissa Maailman kuvalehdessä.