Jani Ruscica, Conversation in Pieces (Wilma), 2016. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen
Jani Ruscica, Conversation in Pieces (Wilma), 2016. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Kuinka liikkua kuin neandertalinihminen?

Jani Ruscican uusi näyttely Conversation in Pieces esittelee erikoisen kokoelman esineitä, joiden joukossa on muun muassa kolme instrumenttia, kolme nukkea sekä yksi asu. Teoskokonaisuuden ainoa päälle puettava elementti on Wilmaksi nimetyn neandertalinihmisen turkisasu ja peruukki sekä Wilmalle ilmeen antava puunaamio.

Wilman hahmoon taiteilija tutustui hollantilaisten paleotaiteilijoiden Adrie ja Alfons Kennisin valmistaman rekonstruktiomallin kautta. Malli esiteltiin vuonna 2008 National Geographic -lehdessä, jonka artikkelissa kerrottiin fossiileihin ja DNA:han perustuvasta neandertalinihmisen mallinnoksesta. Artikkelissa esitelty tutkijaryhmä oli nimennyt mallinnoksen Wilmaksi Kiviset ja Soraset -animaatiosarjan naishahmon mukaan.

Ruscican näyttelyynsä esille laittama puku ja peruukki jäljittelevät Kennisien tekemän Wilman asua. Hahmon puinen naamio on puolestaan tehty japanilaisen nō-musiikkiteatterin naamioiden tyyliin Tokiossa.

Conversation in Pieces -näyttelyn avajaisissa Wilman asuun pukeutui helsinkiläinen tanssija Iiris Raipala. Hän liikkui vähäeleisesti ympäri näyttelytilaa, tukeutuen seiniin ja hieman arastellen tilassa olevaa yleisöä.

Jani Ruscica, Conversation in Pieces (Opening Act), 2016, video still

Jani Ruscica, Conversation in Pieces (Opening Act), 2016, video still

Raipalan Wilma-hahmo ei äännellyt, mutta satunnaisesti hahmo innostui luomaan ääntä muun muassa pomppimalla voimallisesti lattialla olevan sähköluukun päällä. Raipalan liikekieli välitti hienosti vaikutelmaa arasta ja epävarmasta olennosta, joka hetken ujosteltuaan alkoi tarkastella suurella uteliaisuudella ympärillään esitystä seuraavaa avajaisyleisöä.


Kokoelmaintendentti

Kuratoi somessa, museossa ja kotona.