Kim Somervuori valmistamassa teostaan Ode to Posca. Etualalla ylistyksen kohde: Posca-tussi.

Kim Somervuori piirtää huoneen täydeltä viivoja, sillä toisto rauhoittaa

Tänä kevättalvena taiteilija Kim Somervuori on viettänyt viikkoja Kiasmassa piirtämässä. Työ ei ole tarjonnut vauhtia eikä vaarallisia tilanteita vaan pysynyt päivästä toiseen samana: ensin viivoja toiseen suuntaan ja sitten toiseen.

On helmikuu 2020. Kim Somervuori kuuntelee musiikkia ja viivoittaa levyä maalitussilla. Näin hän on tehnyt jo monena päivänä ja tulee tekemään vielä parin viikon ajan. Hän valmistelee installaatiota Kiasman Hullu rakkaus -näyttelyyn. Valmis teos, nimeltään Ode to Posca, on kauttaaltaan viivoitettu huone, johon voi astua sisään.

Piirrettävää on paljon, sillä huoneen seiniin, lattiaan ja kattoon tarvitaan 34 levyä. Yksi levy vie useita tunteja ja kaksi tussia. Lisäksi huoneeseen tulee viivoitettu sohva, sälekahdin ja viivoitettu kirja.

Taiteilija Kim Somervuori piirtää tussilla viivoja lattialla olevaan levyyn.

Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Mistä tämä kaikki sai alkunsa?

”Kuvataideakatemiassa opiskellessa minun oli usein vaikea päästä työhuoneella alkuun”, Somervuori sanoo. ”Ahdisti, kun ei tiennyt, mitä tekisi.”

Tuolloin hän otti tavakseen piirtää ruutuja. Hän piirsi työhuoneen lattiaan, seinään, sohvaan – ja toteutti lopulta galleriaan huoneen täyttävän viivapiirroksen.

”Toisto on rauhoittavaa”, Somervuori sanoo.

Kiasmassa nähtävä installaatio on samaa juurta.

Taiteilija Kim Somervuori piirtää tussilla viivoja lattialla olevaan levyyn.

Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Toiston tyynnyttävä vaikutus on tutkittu juttu. Somervuori viittaa saksalaiseen psykiatriin ja taidehistorioitsijaan Hans Prinzhorniin (1886–1933), jonka työhön hän tutustui pohtiessaan toistoa. Prinzhorn tutki ja keräili mielenterveyspotilaiden tekemää taidetta – ja inspiroi löydöillään oman aikansa taiteilijoita.

”Isossa osassa Prinzhornin kokoelman teoksista oli toistoa”, Somervuori sanoo.

Hän on nimennyt Prinzhornin mukaan myös yhden maalauksistaan, joka tulee esille Kiasmaan. Sen nimi on Prinzhornin ikkuna.

Kuvat: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Sinua voisi kiinnostaa myös:

Huputettu rakkaus – ripustus, joka lämmittää konservaattorin sydäntä


Erikoissuunnittelija