Tsang Kin-Wah, He comes from The Sky ... or The Sea ..., Kiasma 2008. Photo© Tsang Kin-Wah.
Tsang Kin-Wah, He comes from The Sky ... or The Sea ..., Kiasma 2008. Photo© Tsang Kin-Wah.

Kiasman kautta Venetsiaan

Toukokuun 9. päivänä avattavan Venetsian biennaalin satojen taiteilijoiden joukkoon kuuluu muutamia Kiasman näyttelyissä vuosien mittaan esiteltyjä taiteilijoita, niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin tekijöitä.

Aasialaisen nykytaiteen näyttelyssä Pilviin piirretty (2008) mukana ollut Tsang Kin-Wah on nyt Venetsiassa Hong Kongin virallisena edustajana. Kiasmassa Tsang käytti teksti-installaatioonsa vielä käsin leikattuja tarrakirjaimia, mutta nykyään hän esittää sanottavansa suurina videoprojisointeina. Seinillä informaatioähkyssä tanssivat tekstit tuovat ajoittain kovasti mieleen skottilaissuomalaisen Charles Sandisonin teokset.

Japania edustaa samaan Kiasman näyttelyyn osallistunut Chiharu Shiota, joka on Venetsiassa koonnut näyttävän installaationsa puuveneistä, punaisesta langasta ja tuhansista avaimista, jotka hän sai lahjoituksena yksityisiltä ihmisiltä eri puolilta maailmaa: kutkuttaa ajatellakin mitä kaikkia ovia ja elämäntarinoita ne avaisivatkaan.

ARS 11 –näyttelyssä Kiasman aulaan valtavan metallijätteestä kudotun esiripun toteuttaneelle ghanalaissyntyiselle El Anatsuille on myönnetty elämäntyöstään Venetsian biennaalin arvostettu Kultainen leijona –palkinto. Biennaalin päänäyttelyssä on mukana joitakin ARS 11 -taiteilijoita:  kamerunilainen Barthélémy Toguo, nigerialainen Emeka Ogboh ja Sammy Baloji, joka on kotoisin Kongon demokraattisesta tasavallasta. Balojin teoksia on esillä myös Belgian paviljongin näyttelyssä, sillä maataan edustamaan kutsuttu Vincent Meessen – hänkin ARS 11-veteraani – päätti kutsua seurakseen kymmenisen taiteilijaa eri puolilta maailmaa laajentaakseen kansallisen identiteetin käsitystä globaalimpaan suuntaan.

Biennaalin päänäyttelyn yli 130 taiteilijan joukossa on argentiinalainen Mika Rottenberg uudella videoinstallaatiollaan, jossa naiset toimittavat mitä omalaatuisempia askareita. Hänen varhaisempi teos, jossa samoin pääosassa ovat työtä tekevät naiset, tullaan näkemään Kiasmassa Eri mieltä –näyttelyssä loppuvuodesta. Ainoa suomalainen edustaja biennaalin päänäyttelyssä on Liisa Roberts, jonka teoksia on Suomessa nähty harvakseltaan.  Kiasmassa Roberts oli mukana vuonna 2004 nähdyssä Historiaa nopeammin –näyttelyssä Viipurista kertovalla tilateoksellaan.

IC-98, Abendland (II: The Place That Was Promised), 2013-2014, Ars Fennica –näyttelyssä 2014 Kiasmassa. Kuva: Pirje Mykkänen / Kansallisgalleria.

IC-98, Abendland (II: The Place That Was Promised), 2013-2014, Ars Fennica –näyttelyssä 2014 Kiasmassa. Kuva: Pirje Mykkänen / Kansallisgalleria.

Suomea Venetsiassa uudella videoinstallaatiolla edustavan taiteilijaduon IC-98:n synkänkomeat teokset valittiin yleisön suosikiksi Kiasmassa viime vuonna järjestetyssä Ars Fennica –näyttelyssä. Nyt Venetsiassa turkulaiskaksikon Visa Suonpään ja Patrik Söderlundin apokalyptinen taide saa ansaitsemansa kansainvälisen näkyvyyden.