Florentina Holzinger & Vincent Riebeek Florentina Holzinger & Vincent Riebeek, Schönheitsabend-esityksestä kuva.
Florentina Holzinger & Vincent Riebeek, Schönheitsabend. Kuva: Karolina Wiernik

Kiasma-teatteri nostaa lavalle esitystaiteen uuden sukupolven

Kauneutta ja kauhua, ruumiillisuutta digitaalisuuden keskellä, erotiikkaa ja musiikillisia vaikutteita. Esitykset sulkevat katsojan kokemukselliseen kapseliin ja tuovat näyttämölle inhimillisen käännöskoneen. Tätä kaikkea tarjoaa Kiasma-teatterin ARS17-kevät.

ARS17-esitykset jatkavat näyttelyn digitaaliseen murrokseen pureutuvaa teemaa. Näyttämölle tuodaan tämän hetken kiinnostavinta kansainvälistä esittävää taidetta ulkomaisten vierailuesitysten muodossa. Niiden lisäksi painopiste on tällä kertaa vahvasti myös kotimaisten taiteilijoiden ja ryhmien kantaesityksissä.

Mukaan kutsutut taiteilijat edustavat pääosin 80-luvulla syntynyttä ja internetin voimakkaan kasvun aikakaudella aikuistunutta ja maailmankuvansa rakentanutta sukupolvea. Heidän suhteensa esityksen traditioon, estetiikkaan, lajityyppeihin, ruumiillisuuteen, kieleen, tilaan ja aikaan on tämän teknologisen ja kulttuurisen murroksen sävyttämää.

Teos koettelee tämän hetken yleisön rajoja.

Kevätkausi sisältää neljä esitystä. ARS17-näyttelyn keskeisiä taiteilijoita on epäilemättä brittiläinen Ed Atkins. Hänen avajaisviikonloppuna nähtävä esityksensä on erityisen kiinnostava kaikille hänen taidettaan tunteville katsojille. Esitys tuo esiin Atkinsin työskentelylle tärkeitä kielellisiä ja musiikillisia lähtökohtia ja vaikutteita.

Florentina Holzinger ja Vincent Riebeek ovat itävaltalais-hollantilainen taiteilijapari, ja heidän taustansa on nykytanssi. Heidän kohua herättänyt teoksensa on nimeltään Schönheitsabend (Kauneuden ilta). Huhtikuussa nähtävän esityksen lähtökohtana on viime vuosisadan alun orientalistinen baletti Schéhérazade ja sen suorasukainen ja sosiaaliset normit omana aikanaan ylittänyt seksuaalisuuden kuvaus. Holzinger ja Riebeek tuovat teeman tähän päivään ja samalla mahdollisesti koettelevat tämän hetken yleisön rajoja. Luvassa on kauneutta, ruumiillisuutta, kauhua, ekstaasia ja erotiikkaa.

Chileläissyntyinen esitystaiteilija Rodrigo Sobarzo lähestyy teoksissaan kysymyksiä digitaalisen ajan ihmisen suhteesta ympäristöönsä. Hänen uusin, huhtikuun loppupuolella nähtävä, Prins of Networks -teoksensa kietoo yleisön visuaaliseen itsetutkiskelun tilaan. Teos tuo näyttämölle elollisia ja elottomia hahmoja sekä materiaaleja ja luo siten kokemuksellisen kapselin, jossa keinotekoinen, digitaalinen ja virtuaalinen yhdistyvät luontoon.

Otso Huopaniemi ja Pilvari Pirtola vastaavat kevään kotimaisesta ensi-illasta Koneen mieli. Toukokuussa nähtävä teos käsittelee ihmisen ja teknologian suhdetta. Kyse on kääntämisestä, inhimillisestä käännöskoneesta, jossa videot kääntyvät sanoiksi ja päinvastoin. Koneellakin on oma rooli tässä luupissa.

Kiasma-teatterin ohjelmistossa nähdään myös elokuvia ja mediataidetta otsikolla ARS17 Screenings. Esittävän taiteen ARS17-ohjelma jatkuu elokuussa.

Lue lisää ja osta lippuja Kiasma-teatterin esityksiin

Lue lisää ARS17-näyttelystä

Mikael Aaltonen
Kiasma-teatteri


Vieraileva kirjoittaja.

Vastaa