Mona Hatoum, 1993–99, Keffieh. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen
Mona Hatoum, 1993–99, Keffieh. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Keffieh kaulaan – poliittinen vai trendikäs huivi?

Keffieh-huivi, joka tunnetaan myös nimillä shemagh, ghutra ja hatta, on perinteinen arabipäähine, jota on käytetty vuosisatojen ajan Lähi-idässä, mutta myös useamman vuosikymmenen ajan lännessä, muun muassa Ison-Britannian ja Yhdysvaltojen asevoimissa.

1980-luvulta lähtien huivi on ollut runsaasti käytössä myös vaihtoehtonuorison parissa, osin solidaarisuuden osoituksena palestiinalaisten itsenäistymispyrkimyksille, osin jonkinlaisena vastakulttuurisena merkkinä. 2000-luvulla huivista on tullut Che Guevara t-paitojen kaltainen, laajasti varioitu hipsteritrendi, jonka ovat kietaisseet kaulaansa ”global chicin” hengessä milloin filmi- ja poptähdet, milloin Lupe Fiascon kaltaiset, poliittisesti tiedostavat rap-artistit myötämielisyyden ja tuen osoituksena.

Myös taiteilija Mona Hatoum on tarttunut keffieh-teemaan. Hän esittelee näyttelyssään Kiasmassa oman versionsa tuosta ikonisesta arabihuivista. Hatoumin keffiehissä valkoinen puuvillalanka on saanut seurakseen mustat pitkä hiussuortuvat, joita Hatoum on käyttänyt mustavalkoisen kalaverkkokuvioinnin kirjontaan. Hatoumin valitseman materiaalin ja työtavan kautta tyypillisesti miesten käyttämä päähine saa uusia, korostuneen feminiinisiä merkityksiä.

Huiviin kudotut hiussuortuvat ovat taiteilijalle naisten turhautumisen, jopa raivon, ilmaus tilanteessa, jossa palestiinalaiskysymys odottaa ratkaisuaan vuosikymmenestä toiseen ilman minkäänlaisia viitteitä muutoksesta. Samalla aluepolitiikan maskuliininen symboli naisellistuu uuden materiaalivalinnan kautta merkiksi, joka peräänkuuluttaa naisten aseman parantamista Arabimaailmassa ja laajemminkin islamilaisissa yhteiskunnissa.

Palestiinassa keffieh-huivin väri kertoo edelleen sen kantajan poliittisen kannan. Toisaalta myös synnyinmaillaan huivi on jo osin menettänyt alkuperäistä yhteiskunnallista symboliarvoaan, kun siitä on tullut eri väreissä ja kuviomuodoissa kukertava muotiasuste. Harvan kaulassa enää kuitenkaan roikkuu aito ja alkuperäinen palestiinalaishuivi, sillä valtaosa maailman keffieh-huiveista ovat tätä nykyä kopioita, jotka tehdään Kiinassa. Eli, jos haluat kantaa keffiehiä, voit sen mielihyvin tehdä, kunhan hankit aidon huivin, joka on tehty Palestiinassa.

Mona Hatoumin näyttely Kiasmassa 26.2.2017 saakka.


Kokoelmaintendentti

Kuratoi somessa, museossa ja kotona.