Jacob Dahlgren, The wonderful world of abstraction, 2009. Kuva: Kansallisgalleria
Jacob Dahlgren, The wonderful world of abstraction, 2009. Kuva: Kansallisgalleria

Kävijöiden kokemuksia Kiasmasta vuonna 2014

Jotta taiteesta voi nauttia, täytyy puitteiden olla kunnossa. Siksi kehitämme museokokemusta yhdessä kävijöidemme kanssa ja heitä kuullen.

Tänä vuonna kävijäpalautteissa kiiteltiin eniten näyttelyjä, erityisesti osallistavia tai ajatteluun kannustavia teoksia. Vuoden ykköshitti oli Jakob Dahlgrenin elämyksellinen ”nauhateos”, jonka sisuksiin oli lupa mennä. Myös Alfredo Jaarin teoksia ja ystävällistä asiakaspalvelua kehuttiin kilpaa. Tyytymättömyyttä aiheuttivat vaikeasti löydettävät tilat, lippujen hinnat ja opasteiden riittämättömyys.​

Syvempää kävijätutkimusta teemme parisen kertaa vuodessa. Pitkäjänteisen tutkimuksen kautta piirtyy kuva monipuolisista kävijöistämme ja muutoksista asiakasprofiileissa esimerkiksi vuodenaikojen mukaan. Tulokset auttavat kohdentamaan palveluja eri ryhmille ja oikeaan aikaan. Tiedämme, että koululaiset käyvät helmi-toukokuussa ja syys-lokakuussa. Turistit puolestaan vierailevat meillä läpi vuoden, mutta eniten elokuussa. Tänä vuonna peräti 59% elokuun kävijöistä ilmoitti olevansa ulkomailta. Suurimpana turistiryhmänä ilahduttivat japanilaiset. Toiseksi suurin ryhmä oli venäläiset ja kolmanneksi kiilasi saksalaiset.

Viimeisin tutkimus elokuulta 2014 kertoo, että tyytyväisyys Kiasmaan oli korkeampaa kuin koskaan aikaisemmin. Jopa 95% kävijöistämme oli tyytyväisiä käyntiin kokonaisuutena ja 92% aikoo suositella käyntiä muille. Lippukassan, naulakon ja museovalvojien palveluun oli tyytyväisiä 91% ja näkemäänsä taidetta piti kiinnostavana 87%. Näin kannustavien tulosten siivittämänä on mukava suunnitella maaliskuussa avattavaa remontoitua Kiasmaa ja sen palveluja vuoden 2015 vieraitamme varten.

Kiitos käynnistä ja tervetuloa uudelleen!


Yleisötyöpäällikkö

Ei joukkoa liian suurta, ei yleisöä liian pientä.