Asiakaspalvelija Maiju Clorley päivän lehden kimpussa.
Asiakaspalvelija Maiju Clorley päivän lehden kimpussa.

”Joulupukki selviää veroveloistaan”

Kiasman lipunmyyjät ovat reilun kuukauden ajan aloittaneet päivänsä lehtien selailulla ja uutisotsikoiden metsästyksellä. He ovat päässeet osaksi maailmalla kiertänyttä nykytaideteosta This Is New (Tino Sehgal 2003), jossa asiakkaalle kerrotaan lipunoston yhteydessä päivän lehdestä poimittu otsikko.

Uutisotsikon lausumista harjoiteltiin huolellisesti Sehgalin ja hänen avustajansa opastuksella. Otsikko tulee sanoa lainkaan epäröimättä, aivan palvelutilanteen lopuksi. ”Myyntitapahtuma on kuin koreografia ja asiakas tulee pitää otteessa”, kuvailee eräs lipunmyyjistä.

Lippukassalle on kertynyt pino erivärisiä muistilappuja, joihin päivän nostot on rustailtu monenmoisilla tusseilla ja käsialoilla. Asiakaspalvelijat valitsevat otsikkonsa itse, joten aiheet kertovat aina myös jotain heistä itsestään.

”Vauvajumppa on liikuntaa ja läheisyyttä”
”Tulevaisuuden valta on niillä jotka osaavat koodata”

Se mitä tämän jälkeen tapahtuu, on kutkuttavaa. Tavanomaisen myyntitilanteen rytmi on rikottu ja tilanne odottaa raukeamista – uutta järjestystä. Miten asiakkaat reagoivat?

”Jokainen tilanne on erilainen”, toteavat asiakaspalvelijat yhdestä suusta. Teos syntyy uudestaan jokaisessa kohtaamisessa. Paljon riippuu valitusta otsikosta ja myös myyjän ilmeestä. Kiireisinä hetkinä se voi epähuomiossa olla tarpeettomankin vakava. Joskus asiakas on suuttunutkin. Silloin myyjälle on tokaistu esimerkiksi, että ”tuossa ei ollut mitään järkeä” tai että ”minä tiesin tuon jo”.

Monet yrittävät löytää sanotusta jonkin loogisen yhteyden vuorovaikutustilanteeseen. Kun asiakaspalvelija esimerkiksi valitsi otsikon ”Vesilintujen metsästys alkaa tänään”, häneltä tiedusteltiin kiinnostuneena, onko hän itse harrastajia ja kenties lähdössä myöhemmin metsälle. Sanotulle on annettu myös mystisiä merkityksiä: Miten myyjä keksi kertoa hänelle kuningatar Elisabethin valtakaudesta? Juurihan asiakas oli leikannut lehtileikkeen jääkaapin oveen.

Otsikkoa ei ole lupaa selventää, ellei asiakas erikseen sitä pyydä. Silloin otsikko sanotaan uudestaan ja päätetään teosnimellä ”This Is New, Tino Sehgal 2003”. Silloin voidaan kertoa myös teoksen taustasta ja Sehgalin muista teoksista Kiasmassa. Yleisesti ottaen ulkomaiset asiakkaat ovat kiinnostuneempia selvittämään, mistä on kyse. Kaikkein vaitonaisimpia vaikuttavat olevan suomalaisteinit, jotka usein silmät ymmyrkäisinä saavat sanottua vain ”okei”.

Vaikka otsikoita on valittu useampia, sekä suomeksi että englanniksi, saman uutisen voi joutua lausumaan satoja kertoja päivässä.

”Väsyttäähän se, toisinaan. Silti se on mielenkiintoista. Jonkun museoasiakkaan kasvot voivat piirtyä mieleen ehkä loppuelämän ajaksi, jos vaikka oikein ollaan naurettu tai muuten vaan kumarruttu lähemmäksi toisiamme. Vielä illan viimeisinä tunteina hymyilyttää, kun kollega vieressä latelee väsymättä uutistaan pohjoisen riekkojen kuulumisista”, summaa asiakaspalvelija.

Tino Sehgalin kolme teosta Kiss, Yet Untitled ja This Is New Kiasmassa 27.9.2015 saakka.

Jonna Rantamäki,
Korkeakouluharjoittelija


Vieraileva kirjoittaja.