Robert Mapplethorpe, John McKendry, 1975. © 1988 Robert Mapplethorpe Foundation.
Robert Mapplethorpe, John McKendry, 1975. © 1988 Robert Mapplethorpe Foundation.

John McKendry: Mapplethorpen ensimmäinen mesenaatti

Mapplethorpe-näyttelyn potrettihuoneessa on toinen toistaan näyttävämpää muotokuvaa julkimoista ja merkkihenkilöistä. Yksi kuva kuitenkin erottuu joukosta.

Kuvassa olevan miehen ilmettä on vaikea lukea sillä hänen kasvoistaan näkyy vain puolet. Isossa roolissa ovat pistorasiat ja sähköjohto, joka luikertaa jonnekin rajauksen ulkopuolelle. Niin monien täydellisyyttä hakevien muotokuvien rinnalla tässä kuvassa on jotakin outoa. Kasvot kiiltävät, rajaus on silmiinpistävä ja pistorasiatkin on asennettu hiukan vinoon.

Kuvan malli on kuraattori John McKendry, vain päivää ennen kuolemaansa manhattanilaisessa sairaalassa.

McKendry oli Mapplethorpen ensimmäinen merkittävä mesenaatti. Hän antoi Mapplethorpelle paremman kameran ja järjesti Polaroidin sponsoroimaan Mapplethorpelle filmiä. Lisäksi hän – Metropolitan Museum of Artin valokuvaosaston kuraattorina – innosti Mapplethorpea suhtautumaan valokuvaukseen vakavana taidemuotona ja avasi tälle ovia seurapiireihin, joihin köyhällä taiteilijanrentulla ei muuten olisi ollut asiaa.

Kaikesta keskinäisestä ystävyydestä huolimatta Mapplethorpen ja McKendryn suhde oli kuitenkin traaginen: McKendry oli toivottoman rakastunut Mapplethorpeen, joka näki McKendryssä lähinnä ystävän ja auttajan eikä niinkään rakastajaa. Romanttisesti riuduttavan yksipuolinen suhde ajoi lopulta McKendryn toivottomuuden partaalle ja vieraannutti Mapplethorpen tästä lähes tyystin. Lisäksi tavattuaan Sam Wagstaffin Mapplethorpella ei juuri ollut tarvetta McKendrylle sen kummemmin rahallisesti kuin emotionaalisestikaan.

McKendry oli jo pitkään viettänyt rankkaa elämää, joka lopulta johti siihen, ettei hänen kehonsa yksinkertaisesti kestänyt enempää. McKendryn puoliso Maxime de la Falaise luonnehti tämän elämää sanomalla että ”John was playing a game of Russian roulette and when he finally decided to live, it was too late.”

Kun McKendryn terveys lopulta romahti, Mapplethorpe vieraili vanhan ystävänsä luona vielä viimeisen kerran ja tämän pyynnöstä otti yllä olevan kuvan.

Kuten niin monessa muussakin Mapplethorpen elämään liittyneessä tapahtumassa, myös tässä Patti Smith tavoittaa parilla sanalla enemmän kuin monet muut kokonaisilla kirjoilla: ”Peter Panissa yksi kadonneista lapsista on nimeltään John. Toisinaan John tuli juuri sellaisena minun mieleeni: kalpeana ja heiveröisenä viktoriaanisena poikana, joka yrittää saada Panin varjosta kiinni.”


Verkkomediatuottaja

Kulttuurisavannien seepra.