Pekka & Teija Isorättyä, Nature morte, 2017. Kuva: Juha Åman

HUGO KYLÄILEE KIASMASSA

Ars Fennica -näyttelyssä mukana olevan Pekka ja Teija Isorättyän tilateoksen innoittajana on toiminut Hugo Simbergin teos Kuoleman puutarha. Sen tunnetuin versio, vuonna 1906 valmistunut seinämaalaus on yhä paikoillaan Tampereen tuomiokirkossa. Aihe toistui taiteilijan tuotannossa useissa pienemmissä, eri tekniikoin ja eri aikoina toteutetuissa versioissa.

Kansallisgallerian kokoelmissa on muutama paperipohjainen teos Kuoleman puutarha -aiheesta. Niistä yksi, mustavalkoinen grafiikanlehti vuodelta 1897, on nyt esillä osana Isorättyöiden installaatiota Kiasman neljännessä kerroksessa. Simbergin pienikokoinen mestariteos viettää samalla 120-vuotisjuhlavuottaan, nykytaiteen parissa. Ai niin, ja taiteilijan kuolemasta tulee tänä vuonna kuluneeksi tasan sata vuotta.

Hugo Simberg, Kuoleman puutarha, 1897, viivasyövytys, chine collé. Ateneumin kokoelmat. Kuva: Kansallisgalleria / Jouko Könönen.

Isorättyöiden installaatio Nature morte antaa mahdollisuuden kokea, miltä tuntuisi astua sisään Simbergin luomaan fantasiakuvaan ja mutkitella puisten istutuslaatikoiden muodostamassa labyrintissa kuin luurankopuutarhurit konsanaan.

Tosin Isorättyöiden versiossa puutarhatyöt on ulkoistettu mekaanisesti toimivalle liikesysteemille.

Ja vielä sen verran ajankohtaista tietoa Simbergistä, että Kansallisgalleria on julkaissut tänä vuonna hänestä uuden, tutkija Marja Lahelman kirjoittaman minimonografian Ateneumin taiteilijat -sarjassa.

Antaa talven tulla, museoissa ja kirjojen parissa on nyt hyvä viettää vapaa-aikaa ja tehdä suunnitelmia myös puutarhan hoidolle kevättä odotellessa.