Grayson Perry näyttelynsä avautumisen aikaan Kiasmassa, kuvakooste Perryn värikkäistä asuista
Clairen pukuloistoa näyttelyn avajaisviikolta Kiasmasta. Kuvat: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Graysonin kanssa Kiasmassa

Grayson Perryn taide on tänä kesänä hurmannut museoyleisön ja kiasmalaiset. Myös taiteilijan suureellinen tyyli ja seinissä kaikuva nauru ovat jääneet monen mieleen. Kuraattorimme Marja Sakari tapasi Graysonin ensimmäistä kertaa Lontoossa. Sittemmin taiteilija ja hänen transvestiittihahmonsa Claire ovat yllättäneet karismallaan moneen kertaan, kirjoittaa Sakari.

Claire / Grayson oli kuin paraskin stand-up koomikko.

Grayson Perryn näyttelyn valmistumisvaiheessa tapasin taiteilijan hänen työhuoneessaan Lontoossa. Tapaamisen yhteydessä tuli selväksi, että Grayson on yhtä karismaattinen ja hauska privaattihenkilönä kuin mitä hän antaa kirjoissaan ja televisiosarjoissaan ymmärtää.

Puhuimme tietysti enimmäkseen näyttelyyn liittyvistä asioista, mutta Grayson oli yhtä lailla kiinnostunut suomalaisesta yhteiskunnasta ja meidän mahdollisista kipupisteistämme. Hän ei aivan uskonut, kun kerroin, ettei Suomi ole samalla tavalla luokkayhteiskunta kuin Britannia – onhan meilläkin omat rikkaamme ja köyhämme.

Grayson Perry Kiasman lehdistötilaisuudessa värikkään teoksensa edessä puhumassa taiteestaan.

Taiteilija pressitilaisuudessa. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Kun Grayson siis tuli keväällä Kiasmaan, ei tapaaminen ollut itselleni ensimmäinen kerta. Sen sijaan Clairea, Graysonin transvestiitti-alteregoa, en ollut aiemmin tavannut. Kun taiteilija ilmestyi lehdistötilaisuuteen yli kymmenen sentin korokekengissä, vahvasti ehostettuna kauniissa fantasiamekossaan, oli Grayson todellakin muuttunut toiseksi henkilöksi. Ei niin, että hänen valloittavuutensa tai huumorinsa olisi jotenkin muuttunut, mutta Clairen hahmoon tuntui liittyvän eräänlainen roolihahmon omaksuminen.

Grayson Perry Claire-hahmossaan näyttelynsä avajaisissa.

Taiteilija näyttelynsä avajaisissa. Taiteilija pressitilaisuudessa. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Suomen vierailunsa aikana Grayson pukeutui joka kerta eri asuun muuttuakseen Claireksi. Lehdistötilaisuudessa hänellä oli yllään oranssinkirjava suurikauluksinen pohkeisiin ulottuva takkimekko ja oranssi-purppuraraidoitetut korkeapohjaiset kengät sekä lisänä kananmuotoinen käsilaukku. Ennakkoavajaisissa Claire oli pukeutunut oranssiin minimekkoon varustettuna retuliinisella höyhenpuuhkalla. Avajaisissa edustuspukuna oli sinivoittoinen minimekko ja purppuranpunaiset koturnikengät. Luentotilaisuudessa taas monenkirjava minimekko. Tietysti sukkahousut oli soinnutettu kulloiseenkin mekkoon sopivaksi.

Taiteilija ja kuraattori Marja Sakari luentotilaisuudessa. Taiteilija näyttelynsä avajaisissa. Taiteilija pressitilaisuudessa. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Esiintyessään Claire / Grayson oli kuin paraskin stand-up koomikko. Britannian yhteiskunnallinen tilanne, maskuliinisuuden ongelmat, yhteiskunnalliset erot piirtyivät esiin terävin sanakääntein. Mieleeni jäi taiteilijan esittämä kysymys: mistä erottaa keskiluokan ja työväestön toisistaan? Jos molemmat ostavat pullon viiniä kotiin, toisella se on tallella vielä seuraavanakin päivänä. Sopineeko tuo sutkaus suomalaiseen yhteiskuntaan? Sitä sopii miettiä.

Grayson Perryn näyttely Kiasmassa 2.9.2018 saakka. Näyttelyn teoksiin voit tutustua Kiasma Guidessa.


Intendentti

Taiteen ja tutkimuksen tuntija ranskalaisella aksentilla.