Olimme osa Azad Rasan performanssia.

Frieze Art Fair 2015: intiimejä kohtaamisia

Taidemaailma kokoontuu syksyisin Lontoon Regent’s Parkiin rakennettuun telttaan. Messuosastojen lisäksi teltassa on pari erinomaista kahvila-ravintolaa ja auditorio. Loistavat puitteet siis mitä moinaisimmille taidekokemuksille. Tänä vuonna mukana oli 164 galleriaa 27 eri maasta.

Messujen tärkein tarkoitus lienee löytää ostajia taiteelle, mutta myös lisätä taiteilijoiden ja gallerioiden tunnettuutta, verkostoitua sekä promota tulevia näytelyitä ja taidetapahtumia. Messut ovat joka vuosi monipuolisemmat: tänä vuonna tuttujen ulkoveistosten, kuratoitujen projektien ja keskustelujen lisäksi mukana oli erityisen paljon esitystaidetta, sekin myytävänä.

Japanilaisen taiteilijan Ken Kagamin luokse jonotettiin. Hän vilkaisi messuvierasta ja piirsi sitten miesvieraan sukuelimet ja naisvieraan rinnat 30 sekunnissa. Sitten kello kilahti: next, please! Piirrosten syntymistä saattoi seurata ilmaiseksi, mutta koko performanssin saattoi ostaa 6500 punnalla itselleen, vaikkapa illanistujaisten ohjelmaksi.

Astetta vakavampi esitys olivat messualuetta ympäri vaeltaneet kaksostytöt, joiden pitkät hiukset olivat kasvaneet yhteen. Brasilialaisen Tungan performanssi oli elvytetty uudelleen eloon 1980-luvulta. Alkusyksystä Frieze Art Fair etsi netti-ilmoituksella noin 12-vuotiaita kaksostyttöjä esiintymään. Havaitsin heidät useampaan kertaan, mutta vain vilaukselta, sitten he taas katosivat, yhtä nopeasti kun olivat paikalle ilmaantuneetkin. En yrityksistä huolimatta onnistunut saamaan heistä kuvaa ja jäin miettimään, että oliko tämä taiteilijan loihtima unenomainen näky lainkaan todellinen.

Luulimme eksyneemme Kiasmassakin hiljattain nähtyyn Tino Sehgalin tapahtumaan, mutta kyseessä olikin Azad Rasan osallistava performanssi. Yhtäkkiä tajusimme olevamme osa tapahtumaa. Huoneeseen oli kokoontunut ryhmä nuoria keskustelemaan, ja hyvin pian paikalle osunut katsoja vedettiin mukaan jutusteluun. Tilanne oli samanaikaisesti luonteva ja lavastetun oloinen. Pitkähiuksinen nuori mies kertoi minulle muinaisesta villin luonnon jumalasta Panista. Päädyimme puhumaan saatananpalvonnasta. Jossain vaiheessa mies kääntyi pois ja syventyi omiin ajatuksiinsa. Keskustelumme oli ohi.

ÅYR kollektiivin installaatio

ÅYR-kollektiivin installaatio(ssa).

Päivän päätteeksi messuvieras saattoi ladata itsensä ja tyhjentyneen iPhonensa mukavassa makuukamarissa. ÅYR-kollektiivin installaatio koostui sängyistä, mietelausein kirjailluista peitoista, lampuista ja älypuhelimien latureista. Messujen suosituimpiin kuulunut teos viittasi Air bn’b-kulttuuriin, uudenlaiseen kollektiivisuuteen sekä digikulttuuriin. Vetäisin pitkäkseni, latasin puhelimeni ja muutamia kuvia twitteriin. Ehdin juuri miettiä, etteivät nämä messut olekaan vain kaupankäyntiä, kun kuulin viereisestä sängystä kuinka siellä hierottiin taidekauppoja. Tästä teoksesta pystyi nauttimaan monella eri tavalla.


Intendentti