Kuvakaappaus: Amalia Ulmanin Instagram-tili.

Elämää esittämässä: erinomaisuuksia ja täydellisyyksiä somessa

Vuonna 2014 nuori argentiinalaissyntyinen taiteilija Amalia Ulman keräsi huomiota Instagramissa. Hän oli eronnut poikaystävästään, muuttanut suurkaupunkiin ja ryhtynyt elämäntapajulkkikseksi. Somehuomiota hän sai kauneusleikkauksilla, oman elämän yksityiskohtien avaamisella, seksillä ja shoppailulla.

Ulmanin uskomaton elämä jatkoi eskaloitumistaan usean kuukauden ajan kunnes taiteilija paljasti kymmenilletuhansille draamannälkäisille seuraajilleen, että kyseessä oli käsikirjoitettu performanssi, Excellences and Perfections (2014). Instagramissa jaettu elämä oli tarkoin suunniteltu ja sen pääosassa oleva hahmo täysin rakennettu.

Suuri osa somesta on koristeltua

Tämä kirvoitti vihaista palautetta. Ulman oli huijannut ihmisiä. Hän oli käyttänyt omaa some-minäänsä ja hiljalleen rakentanut sen ympärille fiktiivisen tarinasikermän. Huijaus turhautti monia: somessa ollaan, ei esitetä. Kuten Ulman kertoo, työkontaktitkin huomauttivat, ettei moista sopinut tehdä, koska riskinä on kaiken uskottavuuden menettäminen.

Mutta miten paljon Ulman meitä loppujen lopuksi huijasi? Hän esitti oman elämänsä pohjalta kehrättyjä valheita, mutta tuli samalla osoittaneeksi – liioitellusti toki – miten sosiaalinen media operoi juuri mielikuvien rakentamisella. Niin suuri osa somesta on koristeltua, että melko uskomattomiakin käänteitä on vaikea epäillä. Kurkistus viihdyttävän kauheaan elämään riittää ajanvietteeksi, oli se miten todellista tahansa.

Kuvakaappaus: Amalia Ulmanin Instagram-tili.

Kehostaan, elämästään ja esiintymisistään taidetta tekeville tällainen on tietysti erityisen keskeistä. ARS-näyttelyynkin osallistunut performanssitaiteilija Vincent Riebeek kirjoittaa ARS17-näyttelyjulkaisussa siitä, miten nettiläsnäolo on esitystaiteilijoille elinehto. Globalisoituneessa ja verkottuneessa maailmassa kun ainoa rajat ylittävä yhtenäinen kiintopiste on taiteilijan ja teoksen läsnäolo netissä. Näin raja performanssin taltioinnin ja itse performanssin välillä hämärtyy, kun selfiet ja videoklipit ovat aina sekä teoksia että tallenteita. Hänelle hyvän taiteilijan merkki onkin kyky tuottaa meemejä ja viraali-ilmiöitä.

Ja vaikka tämä elämän, verkkokulttuurin ja fiktion sekoittuminen on keskeistä monille taiteilijoille, kyllä me muutkin saman aiheen kanssa painimme. Nettiin menee tarkoin kuratoitu versio elämästämme. Joskus liioiteltuna, joskus karsittuna mutta aina näkökulmiltaan jollakin tapaa rajattuna ja jonkinlaisiin reaktioihin tai vaikuttavuuteen tähtäävinä. Harva vie elämäntarinaansa verkossa yhtä pitkälle fiktioon kuin Ulman, mutta yhtä kaikki se rakentuu pala palalta, päivitys kerrallaan, aina hieman muokattuna.

Näytämme elämäämme tallenteina, mutta tosiasiassa kyse on yhtä paljon myös performanssista: omasta elämästämme elettynä ja esitettynä.

Amalia Ulmanin elämään, taiteeseen ja erinomaisuuteen voi tutustua hänen Instagram-tilillään. Ulmanin uudempi teossarja White Flag Emoji löytyy ARS17+-verkkotaiteen kokoelmasta.

Kuvakaappaus: Amalia Ulmanin Instagram-tili.


Verkkomediatuottaja

Kulttuurisavannien seepra.