Juha van Ingen, 2015, ASLAP
Juha van Ingen, 2015, ASLAP

Digitaalinen Stonehenge

ASLAP (AS Long As Possible) on Juha van Ingenin tuhat vuotta pitkä gif-animaatiolooppi, joka käynnistetään Kiasmassa ARS17-näyttelyn yhteydessä. Teos kääntää giffin keston päälaelleen: muutaman sekunnin sijaan ASLAPin aika on venytetty täältä ikuisuuteen.

Teos näyttää ulospäin hyvin niukalta. Animaation ensimmäisessä ruudussa on numero 1, seuraavassa 2 ja niin edelleen. Jokainen ruutu näkyy noin 10 minuutin ajan. Tuhannen vuoden päästä viimeisen ruudun luku on huikeat 48 140 288. Ja sen jälkeen aloitetaan uusi tuhatvuotinen kierros.

Ikuista taidetta

ASLAP on ikuinen taideteos. Ideaa voi pitää utopistisena, mutta Kiasmassa on valmistauduttu pitämään teos käynnissä ihan oikeasti mahdollisimman pitkän ajan.

Tähän on varauduttu monilla eri tavoin. Ensinnäkin giffiä pyörittävä tietokone on mahdollisimman yksinkertainen ja toimintavarma. Se on koteloitu suojaavaan teräskuoreen. Tietokoneen virransaanti on varmistettu ja varasuunnitelma tehty sähkökatkojen varalta.

ASLAP on digitaalisen kulttuurin reliikki.

Teoksen koodi on tarkkaan tallennettu ja arkistoitu. Jossain kohtaa tulevaisuudessa, kun gif-tiedoston esittämiseen soveltuvaa tekniikkaa ei enää löydy, koodia voidaan muokata, jotta animaatio voi edelleen pyöriä jossain uudessa, vielä tuntemattomassa järjestelmässä.

Koodi haudataan aikakapseliin

Luonnonkatastrofi tai sota saattaisi pysäyttää ASLAPin Kiasmassa. Siksi tiedosto on kloonattu, ja tarkoitus on pyörittää animaatiota useissa eri maissa, eri mantereilla. ASLAPin koodi ja ohjeet siitä, miten teos saadaan elvytettyä, on myös tallennettu eri paikkoihin aikakapseleina.

Suomenlahden toisella puolella, Tallinnan KUMU:ssa, on lähin tällainen aikakapseli. Se sinetöidään juhlallisin menoin 18.3. tapahtumassa, jossa kuullaan muinaista setukaisten runolaulantaa. Tilaisuudessa legendaarisesta runolaulajasta polveutuva Õie Sarv improvisoi tyttärensä kanssa laulun myös aikakapselista.

Itämerensuomalainen kansa setukaiset on onnistunut säilyttämään keskuudessaan ikivanhan runolaulauluperinteen. ASLAPissa on tavoitettavissa jotain tähän verrattavaa: se on digitaalisen kulttuurin reliikki, muisto omasta ajastamme tuleville sukupolville. Kuraattori ja taidehistorioitsija Pontus Kyander nimittääkin ASLAPia esseessään sattuvasti ”Digitaaliseksi Stonehengeksi”, primitiiviseksi muodoksi, joka on tarkoitettu säilymään ikuisesti.

Lue lisää ARS17-näyttelystä


Intendentti