Mustataustainen verkkosivusto, jossa on värikäs, psykedeelinen animaatio.
Angelo Plessas, Homo Cybersphericus, 2016.

Angelo Plessas ja virtuaalimaailman ihminen

Houkuttelisiko liittyä veljeskuntaan, jonka nimi on Eternal Internet Brotherhood/Sisterhood? Saksassa kesällä avautuneen nykytaidenäyttelyn Kasselin Documentan yhteydessä järjestettiin Ikuisen internetin veljes- ja sisarkunnan kuudes kokoontuminen. Se oli kreikkalaisen taiteilijan Angelo Plessasin koollekutsuma.

Veljeskunta kokoontui Dörnbergin luonnonsuojelualueella, joka oli aikoinaan kelttien pyhiinvaelluskohde ja tärkeä paikka monille romantiikan ajan runoilijoille. Manifestissaan veljeskunta kirjoittaa: ”…nykyhetkestä on tullut fiktiota. Tarvitsemme suunnitelman ‘fyysisen’, ‘henkisen’ ja ‘sosiaalisen’ voitokkaaksi yhdistämiseksi.”

IRL ja internet

Angelo Plessas on yksi Kiasman ARS17-näyttelyn yhteydessä avatun ARS17+ sivuston taiteilijoita. Plessasin teokset voivat olla fyysiseen maailmaan luotuja – kuten Kasselin tapaaminen – tai pelkästään verkossa, mutta työskentelyn ytimessä on kuitenkin internet.

Yksi taiteellisen työn muoto on erilaisten verkko-osoitteiden luominen. Esimerkiksi Plessasin Monumentgenerator.com lainaa menneiden vuosikymmenten ruudunsäästäjän estetiikkaa ja taikoo katsojan silmien eteen kuvitteellisia monumentteja.

Internetin ajateltiin yhdistävän maailmaa.

Plessas pitää luomiaan sivustoja samantapaisina paikkoina kuin julkiseen tilaan rakennettuja veistoksia. Mutta entä jos minä pääsisin katsomaan läheisellä torilla olevaa monumenttia ja naapurikaupungista tullut ystäväni ei sitä voisikaan nähdä? Mitä jos minun julkinen tilani olisi eri kuin ystäväni?

Paikattoman paikallisuus

Internetin ajateltiin yhdistävän maailmaa. Se ei kuitenkaan ole riippumaton fyysisistä rakenteista, kuten datakaapeleista tai valtioiden välisistä rajoista.

Plessasin ARS17+:aan tekemä Homo Cybersphericus on idealtaan yksinkertainen. Musta ja valkea verkkosivu vaihtelevat sen mukaan, missä ja milloin katsoja päättää katsoa teosta. Sivulle ilmestyvät twiitit kertovat eri todellisuuksista. Riippuu sijainnistasi ja kellonajasta, kohtaatko QuantumProofOfKnowledge.com- vai OdeToTranscendentalDimension.com -sivuston.

Plessasin teoksen Kiasmaan kuratoinut Attilia Fattori Franchini kommentoi, että teos lisää katsojan tietoisuutta tiedon rajoittamisesta ja internetin geopolitiikasta. Plessas muistuttaa siitä, miten myös internetissä kaupalliset ja poliittiset intressit ohjailevat sitä, mitä voimme nähdä. Toisen musta on toisen valkoista.


Amanuenssi

Tekee taiteesta filosofiaa ja filosofiasta taidetta.