Kuva: Petri Virtanen / Kansallisgalleria
Kuva: Petri Virtanen / Kansallisgalleria

Alkuperäiskiasmalainen Katja Kuusisto vastaa siitä, että Kiasma-kaupassa on kaikki hyvin

Kiasmassa töiden sisältöä tapaa määrittää ennen kaikkea muutos ja yllätyksellisyys. Jokainen päivä on erilainen ja aina ei voi aamulla tietää, millaisia työtehtäviä kulloinkin vastaan tulee. Museokaupasta vastaavan Katja Kuusiston kohdalla tämä pitää erityisen hyvin paikkansa.

 Kuusisto aloitti Kiasmassa vuonna 1998, jo ennen museon avajaisia. Ensialkuun hän toimi lipunmyyjänä, mutta ryhtyi pian infopisteen hoitajaksi ja siirtyi siitä vielä asiakaspalvelun esimieheksi. Yksi kesä vierähti museonjohtajan sihteerinäkin. Sittemmin pestiksi on vakiintunut Kiasman museokaupasta vastaaminen.

Kuten taidemuseoissa yleensäkin, myös Kiasmassa yksi museon vetonauloista on museokauppa, joka myy sekä museon omia – usein näyttelyihin liittyviä – tuotteita että yleisemmin kirjoja, taidejulkaisuja, julisteita ja muuta museokävijöitä kiinnostavaa tavaraa.

Kaupan tuotevalikoima ei kuitenkaan pysy tuoreena itsestään eivätkä tuotteet asetu näytille ilman, että joku ne asettelee. Kuusiston toimenkuvaan kuuluukin tavallisen myyntityön lisäksi valtaosa kaupan ylläpidosta. Hän varmistaa, että tuotteet ovat hyvin esillä ja että varasto pysyy ajan tasalla. Lisäksi hän tapaa tavarantoimittaja ja töitään tarjoavia käsityöläisiä sekä muutenkin etsii koko ajan uusia kiinnostavia tuotteita tarjolle. “Kiteytettynä vastaan siitä että Kiasma-kaupassa on kaikki hyvin”, Kuusisto summaa.

Tavaroiden kanssa puuhaaminen on kuitenkin vain osa Kuusiston työtä. Toinen puoli koostuu asiakkaista, jotka hänen mukaansa ovatkin työn mukavin puoli. Joskus tähän ryhmään lukeutuvat myös Kiasman taiteilijat: laajasta kaveripiiristään tunnettu Ernesto Neto kuuluu käyneen kaupoilla tuliaisten perässä lukuisia kertoja. Ilmeisesti valikoima oli mieleen.


Verkkomediatuottaja

Kulttuurisavannien seepra.