Kaarina Kaikkonen, Äiti, 1991. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen
Kaarina Kaikkonen, Äiti, 1991. Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Äiti kaikin aistein

Sanomme aika ajoin, että kuva ihmisestä on esineellistävä. Esimerkiksi silloin kun kuva keskittyy henkilön kehoon, joka asetetaan esineen tavoin katsojan arvioitavaksi. Entä esine ihmisen kuvana?

Kaarina Kaikkosen teos Äiti (1991) koostuu käytössä patinoituneesta kenkäparista ja kuivettuneesta silakanpäästä. Taiteilija on purkanut kengät osiin ja koostanut ne kokonaisuudeksi, joka etäisesti muistuttaa ihmishahmoa. Teoksen nimi houkuttelee katsojan hakemaan sinänsä abstraktista muodosta ihmisanatomian ja erityisesti naisen vartalon ominaispiirteitä. ”Äidin” persoonasta tai henkilöhistoriasta ei kuitenkaan näitä yksityiskohtia tarkastelemalla saa selville oikeastaan mitään.

Teos tuntuu epäonnistuneen muotokuvalle perinteisesti asetetuissa tavoitteissa. Näköhavainnot eivät vie katsojaa lähemmäs uteliaalle katseelle arvoitukseksi käynyttä ”äitiä”. Rajansa kohdattuaan silmä avaa kuitenkin polkuja muille aisteille. Ruumiin paino ja liike on hiertänyt kenkien vaaleaan sisukseen kiiltäviä painaumia ja hiki tehnyt tummat tahransa nahan pintaan. Koroille kohotettujen askelten kopina, hienostuneen nahan tuoksu. Mutta myös silakan arkinen maku suussa. Taiteilija kertoo: ”Olin liian laiha ja piilouduin usein ruoka-aikaan. Kerran äiti yritti pakottaa minut syömään kalaa. En suostunut ja päätin, etten ikinä söisi kalaa.”

Silakka on Kaikkosen madeleine-leivos. Marcel Proustille leivonnaisen maku kielellä herätti eloon aivojen syvänteisiin säilöttyjen muistojen kudelman, mammuttimaisen Kadonnutta aikaa etsimässä romaanisarjan verran ihmiskohtaloita ja kirjallisia muotokuvia. Kaikkosen esinemuotoiseen äidin kuvaan on säilötty kuin kesä hilloon kokonaisen maailman neljä ulottuvuutta. Yksityisen muistin kannakkeena se on myös kappale omakuvaa taiteilijasta äitinsä tyttärenä.

Kaarina Kaikkosen Äiti (1991) Kiasman Face to Face –näyttelyssä 7.2.2016 saakka.


Amanuenssi