Karvasta taidetta

Marja Kanervo, yksityiskohta teoksesta Nimetön, 2013. Kuva: VTM/KKA, Pirje Mykkänen

Marja Kanervo, yksityiskohta teoksesta Nimetön, 2013. Kuva: VTM/KKA, Pirje Mykkänen

Marja Kanervon näyttelyssä Kiasmassa on mukana monenlaisista materiaaleista toteutettuja teoksia. Yksi niistä on hiukset, joita taiteilija on saanut helsinkiläisistä kampaamoista. Tästä monenlaisilla tunteilla ja historioilla ladatusta materiaalista taiteilija on kutonut peitteitä ja tyynyjä. Hiuslisäkkeitä ja parturin irtisaksimia rastoja on esillä myös vitriineissä ja leikattujen hiusten leijuntaa on käytetty myös videoteoksen aiheena.

Kanervo on käyttänyt irtohiuksia myös innovatiivisella tavalla sideaineena betonivalutöissään. Kaukaa katsoen sileäpintaiset kiiltävät levyt vaikuttavat arvokkaalta kivilajituotteelta. Nämä ”hiusmarmorit” on näyttelyssä asennettu seinäpinnoiksi ja laverien pohjalevyiksi. Yksityiskohta sävykkäästä pinnasta toistuu myös graafikko Petri Summasen suunnitteleman näyttelykirjan kannessa. Kirja sisältää mm. Kiasman intendentin, FT Marja Sakarin artikkelin, jossa käsitellään hiuksiin eri aikoina ja eri teorioissa liitettyjä kulttuurisia merkityksiä.

Nandipha Mntambo, Quiet Acts of Affection XII, 2012, lehmänkarva Fabriano-paperille, 116.5 x 159 cm. © Copyright 2012, STEVENSON.

Nandipha Mntambo, Quiet Acts of Affection XII, 2012.© Copyright 2012, STEVENSON.

Eloperäisten materiaalien käyttö nykytaiteessa löytää aina uusia käyttömahdollisuuksia. Ars 11 –näyttelyssä Kiasmassa swazimaalainen Nandipha Mntambo esitteli tilateoksia, joiden materiaalina hän oli käyttänyt lehmän nahkoja ja häntiä: vaaleista nahoista syntyi naissoturien armeija, ruskeasävyisistä hännistä tuoksuva maja. Nyt Mntambo, jonka ensimmäinen yksityisnäyttely Euroopassa on juuri esillä Tukholmassa, on uusissa teoksissaan hyödyntänyt lehmästä myös pitkät häntäkarvat. Niistä taiteilija on sommitellut lennokkaita, ensi näkemältä piirustuksilta vaikuttavia graafisia teoksia.

Marja Kanervo, yksityiskohta teoksesta Ryijy, 1992/2013. Kuva: VTM/KKA, Pirje Mykkänen

Marja Kanervo, yksityiskohta teoksesta Ryijy, 1992/2013.
Kuva: VTM/KKA, Pirje Mykkänen

Marja Kanervon näyttelyssä eri piirtämisen tapoja edustavat viidennen kerroksen ison salin seiniin maalipintaa hiomalla synnytetyt tekstit samoin kuin Ryijy-teoksessa öljyllä voidellut höyhenet, joissa piirtämisestä vastaa painovoima: tuloksena on sävykäs sarja pystysuoria, eriaikaisia valumajälkiä.  Aika on yksi teoksen tekijä, myös siinä mielessä, että öljyhöyhenten ensimmäinen versio toteutettiin jo 21 vuotta sitten osaksi Vuoden taiteilija -näyttelyä. Tuoreessa näyttelykirjassa FT Hanna Johansson käy läpi Kanervon tuotannon eri vaiheita 1980-luvulta tähän päivään.

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

 

Marja Kanervon näyttely Esiinkatoavaa Kiasmassa 29.9. saakka. Näyttelykirja saatavilla Kiasmasta tai verkkokaupasta.

Nandipha Mntambon näyttely Andréhn-Schiptjenko galleriassa 20.6. saakka. Mntambo on mukana myös gallerian osastolla Art Basel –taidemessuilla 13.-16.6.

Kategoria(t): Kansainvälistä, Kiasma, Näyttelyt Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.