Museoihin mahtuu

Kuva: VTM/KKA, Petri Summanen

Maailman suosituimmissa museoissa voi monien käytäntöjen, yleisön viihtyvyyden ja kaikkien turvallisuuden kannalta muodostua ongelmaksi näyttely, jonka kaikki haluavat nähdä yhdessä ja yhtä aikaa. Tämä ”vaiva” voi olla myös krooninen, kuten esimerkiksi Lontoon Tate Modernissa. Vanhaan voimalaan saneeratut tilat suunniteltiin alun pitäen kahden miljoonan vuosikävijän mukaan, mutta viime vuonna määrä ylitti jo ennätyksellisesti viiden miljoonaan rajan. Se on vielä matkan päässä taidemuseoiden ravintoketjun huipulla olevasta Louvresta, jossa vuosittainen kävijämäärä on lähes 9 miljoonaa.

Tate Modernin yleisötyöstä ja viestinnästä vastaava johtaja Marc Sands on muistuttanut myös siitä, että nykyään – ja yhä enenevässä määrin tulevaisuudessa – museon asiakkaisiin ja palvelujen käyttäjiin luetaan mukaan myös virtuaalisesti eri medioiden kautta museoon yhteydessä olevat henkilöt, asuivatpa he sitten vaikka New Delhissä. Nämä verkossa vierailevat museokävijät huomioidaan ja tilastoidaan jo myös useimmissa suomalaisissa museoissa.

Tate Modernin johtaja Chris Dercon on puolestaan kertonut haastattelussa, että heidän haasteenaan tulevaisuudessa ei ole yleisömäärän kasvattaminen määrällisesti, vaan panostaminen niihin laadullisiin ja sisällöllisiin keinoihin, joilla miljoonat yksilölliset asiakkaat saadaan pidettyä tyytyväisenä museon palveluihin ja palaamaan aina uudelleen. Etenkin kun Tate Modernin monikerroksinen lisärakennus on valmistumassa vuonna 2016, mikä tuskin tulee vähentämän suurten yleisöjoukkojen kiinnostusta megamuseota kohtaan.

Satojatuhansia katsojia vetävät blockbuster-näyttelyt ja niiden mielekkyys yleisön tai taiteenkaan kannalta ovat herättäneet keskustelua. Nykyään puhutaan jopa galleriaraivosta (gallery rage) eli vihanpurkauksesta, jonka tuntikausien jonotus ja täpötäydet näyttelysalit nostattavat turhautuneissa asiakkaissa, kuten kävi esimerkiksi Tate Modernin Gauguin–näyttelyn aikana pari vuotta sitten. Tulevaisuuden luksusta saattavat edustaa näyttelyt, joissa voi kulkea omaan tahtiin itse valitsemaan suuntaan ja jossa näkee muutakin kuin toisten katselijoiden takaraivoja.

Ihmistungoksen aiheuttamat seuraamukset, kuten lika ja kuumuus, ovat erityisen tuttuja maailman suosituimmissa taideturismin kohteissa, kuten Sikstuksen kappelissa Vatikaanissa. Siellä seinämaalausten säilyvyyden vuoksi on jouduttu turvautumaan erityistoimenpiteisiin, mm. alentamaan lämpötilaa ja puhdistamaan sisääntulijoita heidän mukanaan kantamista pölyistä. Myös ihmisjoukkojen aikaansaama meteli on koettu rasitteeksi.

Yksittäisen, jo entuudestaan kuvajäljenteistä tai muusta mediasta tutun klassikkotaiteilijan iso soolonäyttely näyttää toimivan parhaiten suurimpien yleisövirtojen magneettina. Esimerkiksi Pariisin Pompidou-keskus veti viime vuonna yli 3.6 miljoonaa kävijää, kun ohjelmistossa olivat mm. Henri Matissen ja Salvador Dalín sekä Gerhard Richterin yksityisnäyttelyt. Tate Modernin kävijäennätykseen vaikuttivat olympiavuonna 2012 Damien Hirstin ja Edvard Munchin näyttelyt.

Talouskriiseistä, jonotuksesta, tungoksesta tai korotetuista sisäänpääsymaksuista huolimatta tunnetuimpien museoiden ja taiteilijain vetovoima ei näytä laantuvan, päinvastoin. Monille megasuositun näyttelyn joukkokokeminen voi vastata samanlaista yhteisöllistä kokemusta kuin stadionkonsertti tai urheiluottelu. Myös populaarikulttuurin ikonit kiinnostavat museokontekstissakin. Juuri nyt Lontoon Victor & Albert –museoon jonottavat popikoni David Bowien fanit ja seuraavana on vuorossa toinen nostalgiapommi, kun Tukholmassa avataan toukokuun alussa Abba-museo.

Kulttuurinkulutuksen nouseva buumi näkyy myös Suomessa. Museoliiton uutisen mukaan viime vuonna Suomen viiden suosituimman museon kävijämäärä rikkoi ensi kertaa miljoonan rajapyykin. Kolmen kärjessä olivat Ateneum ja Kiasma sekä Helsingin kaupunginmuseo monine kohteineen. Mutta vielä on tilaa toiselle – ja vaikka kolmannelle – miljoonalle, joten tervemenoa suomalaiseen museoon!

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

Museoilla ennätysvuosi: miljoonan kävijän raja ylittyi suosikkimuseoissa

Museoilla ennätysvuosi: miljoonan kävijän raja ylittyi suosikkimuseoissa

Kategoria(t): Kansainvälistä, Näyttelyt Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta kohteessa Museoihin mahtuu

  1. Mielenkiintoista. Olen käynyt Tate Modernissa lukuisia kertoja enkä muista mitään ongelmia väenpaljouden suhteen. Gauguin-näyttelynkin kävin katsomassa kun Lontoon matka sattui kyseiseen aikaan. Seisoimme puoli tuntia ennen museon aukeamista oven ulkopuolella. Oven avauduttua dumppasin takkini seuralaiselleni ja pikakävelin (juokseminen taisi olla kiellettyä) ostamaan liput ekaan aikaslottiin. Näyttelyssä oli tiivistä, mutta ei tungosta, sillä sisään päästettiin vain tietty määrä väkeä.

    Voi tietenkin argumentoida, että taiteen pitäisi olla niin demokraattista, että kaikkien pitäisi päästä näkemään kaikki – ilman jonotusta ja sisäänpääsymaksua. Mutta eivät kaikki pääse kokemaan muutakaan taidetta tai viihdettä esteettä ja hinnatta.