Nyt on Rion aika

Brasilian taloudellinen nousukausi heijastuu myös kulttuuriin. Rio de Janeirossa, jossa valmistaudutaan vuoden 2014 jalkapallon MM-kisoihin ja vuoden 2016 kesäolympialaisiin, nykytaide on jo otettu käyttöön kansainvälisemmän metropoli-imagon luonnissa. Loppuvuodesta 2012 toteutettu projekti OiR (Other ideas for Rio) toi kaupunkitilaan väliaikaisesti nykytaiteilijoiden näyttäviä teoksia. Rion kuuluisille rannoille nousi mm. taannoin Espoon EMMA:ssa nähdyn espanjalaisen Jaume Plensan suuri marmoriveistos. Tapahtuma on jatkossa tarkoitus järjestää joka toinen vuosi, päättyen olympiavuoteen.

Nykytaide on löytänyt Riossa yleisönsä. Esimerkiksi vuonna 2011 kävijämäärien mukaan laskettuna eräät maailman suosituimmat taidenäyttelyt järjestettiin juuri siellä. Pankin ylläpitämässä taidekeskuksessa Centro Cultural Banco do Brasilissa toteutetut kolme yksityisnäyttelyä – M.C. Escher, Mariko Mori, Laurie Anderson – vetivät kaikki yli puoli miljoonaa kävijää. Brasiliassa monet muutkin pankit ja eri alojen yritykset tukevat näkyvästi kulttuuria. Ilmiön taustalla on 1990-luvun alussa säädetty ns. Rouanet-laki, joka mahdollistaa tuntuvia verohelpotuksia kulttuuriin panostaville yrityksille ja yksityishenkilöille.

São Paulo, joka biennaaleineen on jo vuosia ollut Brasilian nykytaiteen tunnetuin keskus, on saamassa Riosta kilpailijan taidematkailijoiden valittuna kohteena. Kasvavasta mielenkiinnosta Rioa kohtaan kertonee myös se, että kansainvälinen museoliitto ICOM on valinnut sen tämänvuotisen yleiskokouksensa pitopaikaksi. Elokuussa kaupunkiin odotetaan saapuvaksi tuhansia museoalan edustajia eri puolelta maailmaa. Tapaamisen yleisteemana on kaupungin tilanteeseen sopivasti museoiden suhde sosiaaliseen muutokseen.

Miljoonia matkailijoita houkuttelevien urheilutapahtumien innoittamana Rio de Janeiroon on nousemassa uusia kulttuurirakennuksia. Maaliskuun alussa Brasilian presidentti Dilma Rousseff avasi tuoreimman taidemuseon (MAR – Museu de Arte do Rio). Se on saneerattu ja osin uudisrakennettu yhdistämällä kaksi vanhempaa rakennusta osana Porto Maravilhan satama-alueen laajempaa uudistusta. Melko perinteiseltä ja paikalliselta vaikuttavan näyttelyohjelman lisäksi museo esittelee kaupungin historiaa sekä panostaa taidekasvatukseen erityisen Escola do olha (Katsomisen koulu) -osaston muodossa.

Pitkään rakenteilla olleen kulttuurikompleksin Cidade das Artes (Taiteiden kaupunki) on määrä avautua osittain myös tämän maaliskuun aikana. Rio de Janeiron lounaisosassa sijaitsevan, kustannuksensa kymmenistä miljoonista sadoiksi moninkertaistaneen musiikki- ja teatterikeskittymän piti olla valmiina jo vuonna 2004.

Casa Daros. Kuva: Fábio Caffé, Imagens do Povo.

Casa Daros. Kuva: Fábio Caffé, Imagens do Povo.

Kuluvan maaliskuun lopulla Riossa on vuorossa sveitsiläisen teollisuussuvun Scmidheinyn rahoittaman Casa Darosin avajaiset. Taidetilat on saneerattu 1860-luvulta peräisin olevaan korttelinkokoiseen, linnoitusmaiseen rakennukseen, joka sijaitsee modernin rakennuskannan keskellä. Siellä on tarkoitus järjestää vuosittain pienempien näyttelyiden ja muun toiminnan ohella kaksi laajempaa esittelyä Darosin latinalaisamerikkalaisen nykytaiteen kokoelmasta. Uuden paikan avaa kolumbialaisen nykytaiteen näyttely, jossa on mukana mm. Juan Manuel Echavarrían videoteos Tuhkan suut. Teoksessa kokemistaan kärsimyksistä laulavat maatyöläiset liikuttivat aikanaan Kiasmassa vuoden 2006 Ars-näyttelyssä.

Ensi vuoden aikana valmistuviin rakennushankkeisiin Rio de Janeirossa kuuluu Cobacabanan rantakadun varrelle nouseva Museu da Imagem e do Som. Se sisältää uudet tilat elokuvalle, valokuvalle ja musiikille omistetun brasilialaisen museoketjun Rion osastolle. Suorakulmaisten hotelliblokkien puristuksesta hyvin erottuvan siksak-rakenteen on suunnitellut newyorkilainen arkkitehtitoimisto Diller Scofidio + Renfro.

Museu do Amanhã (Huomisen museo)

Huomisen museon havainnekuva.

Samoihin aikoihin on tavoitteena avata meren ylle nouseva Museu do Amanhã (Huomisen museo), joka painottuu sisällöissään tieteeseen, teknologiaan ja tulevaisuuden visioihin. Espanjalaisarkkitehti Santiago Calatravan piirtämä museorakennus näyttää telakalla olevalta avaruusalukselta, mutta Riossa futuristisessa arkkitehtuurissa ei ole sinällään mitään uutta: tässä mielessä voittamaton on edelleen Oscar Niemeyerin suunnittelema ufomainen nykytaiteen museo Museu de Arte Contemporânea de Niterói. Vuonna 1996 avattu nähtävyys sijaitsee rannalla Rio de Janeiron metropolialueen laitamilla.

Jari-Pekka Vanhala
amanuenssi

Kategoria(t): Kansainvälistä Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.