Miksi nykytaide tarvitsee julkisen rahoituksen?

Kaisu Koivisto, Index, 2010.

Kaisu Koivisto, Index, 2010. Kiasman kokoelmat. Kuva: VTM/KKA, Pirje Mykkänen

Kansanedustaja Vesa-Matti Saarakkala esitti taannoin Nykytaiteen museo Kiasman poisjättämistä tulevasta Kansallisgalleriasta ja Kiasman yksityistämistä. Saarakkala perusteli esitystään mm. nykytaiteen pienillä piireillä ja sillä, että nykytaiteen teosten arvoa on vaikea määritellä.

Kiasma ja nykytaide kiinnostavat, eikä voida puhua vain pienten piirien puuhastelusta. Vuonna 2011 Kiasma oli kävijäluvuissa mitattuna Suomen suosituin museo, viime vuonna toiseksi suosituin, heti Ateneumin jälkeen. Lisäksi Kiasma kiinnostaa nuoria, tulevaisuuden rakentajia: 65 % Kiasman kävijöistä on alle 35-vuotiaita. Nuorimmat kävijämme, värikylpypajoissa viihtyvät kansalaiset, ovat muuten alle 1-vuotiaita! Kiasmassa taide on osa elämää.

Mitä tulee nykytaiteen arvonmäärittelyyn, sen tekevät taiteen markkinat. Museoiden tehtävä on tuoda esiin taiteen muita arvoja: elämyksiä, ajatuksia, tunteita ja tietoa. Nykytaiteen museon tehtävä on myös osata valita tästä ajasta tulevaisuuden mestariteokset. Aikalaistaide on aina herättänyt närää ja näin eritoten merkittävät, historiaan jäävät teokset. Jos taiteellisen laadun kriteerinä olisi ollut tarve miellyttää kaikkia, ajan saatossa olisi monta teosta jäänyt museokokoelmiin hankkimatta ja monta näyttelyä pitämättä.

Juuri tämän takia tarvitsemme nykytaiteen kokoelmalle, näyttelyille, tutkimukselle ja niihin liittyvälle yleisötyölle julkista rahoitusta. Jos nykytaiteelta evätään julkinen tuki, kielletään samalla sen arvo ja merkitys ihmisille ja koko yhteiskunnalle. Samaan hengenvetoon voisi vaatia muun luovaa panosta vaativan inhimillisen toiminnan, kuten lääketieteen ja teknologin tutkimuksen jäihin panemista ja palaamista niidenkin osalta viime vuosisadan vaihteeseen. Onneksi mikään luova toiminta ei voi jäädä paikoilleen junnaamaan, jo ihmisen mieli on sitä vastaan.

Jos emme tallenna aikalaistaidettamme nyt, meillä ei tulevaisuudessa ole tästä ajasta kertovia taidekokoelmia; historia ikään kuin loppuu kesken kaiken – ja kenen halusta, kenen päätöksellä?

Pirkko Siitari
museonjohtaja

Kategoria(t): Kiasma. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaus kohteessa Miksi nykytaide tarvitsee julkisen rahoituksen?

  1. Minäkin haluaisin tukea perinteiselle taiteelleni valtiolta, koska myös minun taiteeni kiinnostaa. Kaupallisesti teoksieni oheistuotteet olen saanut levitettyä kaikille muille mantereille paitsi etelämantereelle. Samoin maalausvideoitani on katsottu Youtuben mukaan 84 eri maassa, tosin tarkemmin kun asiaa tutkii maita onkin vain 82. Tämä johtuu siitä että Youtube laskee Ahvenanmaan omaksi maakseen ja yhtä videoistani on katsottu tuntemattomasta paikasta ja kuten tiedämme ei maapallolla ole tuntemattomia paikkoja, kaikki paikat tunnetaan.

    Joten koska kyseessä on tämä video.

    http://www.youtube.com/watch?v=abgXtk1hTjM&list=UUJRbIOQKp5LgF4nGtA_SNLg&index=5

    Niin olen päätynyt siihen että ufot ovat käyneet katsomassa juuri tätä maalausvideotani ja nyt se kiertää linnunradalta linnunradalle ja galaksilta galaksille. Ja koska tähän mennessä en ole saanut virallisen taidekentän tai valtion tukea työlleni, vaan olen tehnyt niin teokseni kuin niiden levittämisen omalla työlläni, niin koska myös minun teokseni kiinnostavat myös kaupallisesti, on täysin selvää että myös minun taidettani kannattaisi tukea valtion taholta!

    Minun tukemisellani valtio voisi myös saada verotuloja itselleen tulevaisuudessa, joten näiltäkin osin juuri minun taiteeseeni kannattaisi uhrata valtion rahoja!