Verkko lisää toiminnan läpinäkyvyyttä

www.museum-analytics.org

www.museum-analytics.org

Museot ovat turhankin varovaisia julkaisemaan toimintaansa liittyviä tilastointeja, eivätkä esittele niitä kovin aktiivisesti. Toisaalta liiketoiminnalle kriittistä dataa ei pidäkään vuotaa, eikä antaa aseita kilpailijalle oman bisneksen romuttamiseen. Mutta mikä data on loppujen lopuksi näin kriittistä?

Indianapolis Museum of Art on esimerkillinen esimerkki avoimuudesta. Sivustolla dashboard.imamuseum.org esitellään monipuolisia tilastoja organisaatiosta. Etusivulta näkee yhdellä vilkaisulla esimerkiksi Facebook-fanien määrän ja kuluvan vuoden kävijämäärät. Tilastoja pääsee kaivelemaan tarkemmin eri toimintojen mukaan kategorisoituna. Mukana ovat asiaankuuluvasti mm. yleisötyö, kokoelmat ja konservointi: Montako oppilasvierailijaa osallistui opastetuille kierroksille, montako uutta teosta hankittiin ja montako tuntia konservointityötä tehtiin vuonna 2012.

Monet museot julkaisevat kävijätilastonsa kerran vuodessa. Niitä voitaisiin julkaista tiheämminkin, mutta toisaalta vuodet voivat olla näyttelyohjelmiston populariteetin suhteen varsin etu- tai takapainotteisia, jolloin puolivuotis- tai kvartaaliraportointi saattaa antaa vääristyneen kuvan vuositilastoja ajatellen. Toisaalta Indianapolis Museum of Art julkaisee tilastojaan jatkuvaluonteisesti – uudet tilastopäivitykset tulevat tarjolle päivittäin.

Kaikki museot pääsevät avoimen tilastodatan kanssa alkuun maksutta ja pienellä panostuksella Museum Analytics -sivustolla. Verkkotilastoihin ja sosiaaliseen mediaan keskittyvä sivusto kokoaa maailman museoita laidasta laitaan saman katon alle. Nähtävillä on kunkin museon viikottaiset Facebook- ja Twitter-statistiikat, joihin sisältyvät myös sosiaalisen median vuorovaikutukselliset seikat. Lisäksi kukin museo ilmoittaa onsite- ja online-kävijänsä vuositasolla.

Parasta palvelussa on nähdä oma museo muiden museoiden joukossa, jolloin toiminnan vertaileva analysointi helpottuu huomattavasti. Myös Kiasma liittyi loppuvuodesta 2012 sivustolle mukaan.

Jos innostuit, niin tarvittavat yhteystiedot liittymiseen löytyvät sivustolta – homma hoituu muutamalla sähköpostiviestillä.

Janne Heinonen
Kiasman verkkomediasuunnittelija

* Kiasmassa oli vuonna 2012 yhteensä 182 107 kävijää
* Kiasman verkkosivuilla (www.kiasma.fi) oli vuonna 2012 yhteensä 249 193 yksilöityä kävijää ja 360 406 käyntiä (Lähde: GoogleAnalytics)

Kategoria(t): Kiasma Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.